Hornetien paljon puhuttu Islannin-harjoitus lähestyy

operationignition4net_rcafSuomi lähtee viidellä Hornet-hävittäjällä helmikuun alussa alkavaan Islannin lentotoimintaharjoitukseen kehittämään kansainvälistä yhteistyötä ja kouluttamaan joukkoja uusiin järjestelmiin. Paljon huomiota saaneesta Naton ilmavalvontatehtävästä huolehtii Norja.

Pohjoismainen Iceland Air Meet 2014 -harjoitus järjestetään Islannissa 3.-21. helmikuuta. IAM2014-harjoitus toteutetaan Islannin Keflavikin tukikohdasta, joka sijaitsee noin 50 kilometrin päässä pääkaupunki Reykjavikista.

NATO koordinoi toimintaa Combined Air Operations Centrestä (CAOC) Uedemissa Saksassa. Norja isännöi suomalaisia ja ruotsalaisia sekä toimii IAM-harjoituksen johtajana. Suomen joukot toimivat Air Meetin norjalaisen johtajan ohjauksessa, mutta säilyvät koko ajan kansallisessa johdossa.

Suomi on mukana viidellä McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä ja kahdella NH Industries NH90 -helikopterilla. Tavoitteina harjoituksessa on hävittäjien ohjaajakoulutus, koptereiden lentopelastuskyvyn harjoittelu sekä kansainvälisen yhteistoiminnan kehittäminen.

MLU_HN_1Ilmavoimat vastaanotti ensimmäiset MLU2-päivitetyt Hornetit Patrialta keväällä 2013 ja vuodenvaihteessa koneita oli jo 12. Maavoimien ensimmäiset FOC (Final Operational Configuration) NH90-helikopterit valmistuivat Patrian kokoonpanolinjastolta kesäkuussa 2013.

Iceland Air Meetissä on mukana noin 20 lentävää konetta. Suomesta harjoitukseen osallistuu viisi MLU2-tasoon päivitettyä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää sekä kaksi maavoimien NH90-helikopteria, jotka toimivat etsintä- ja pelastuspalvelutehtävissä.  Ruotsi osallistuu lentotoimintaan seitsemällä JAS39 Gripenillä ja Norja 4-6:lla Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -hävittäjällä.

NH90_FOC_1Harjoituksessa on mukana myös ilmatankkauskalustoa (KC-135 Stratotanker ja C-130 Hercules), Naton Boeing E-3A AWACS -johtokone sekä Islannin rannikkovartioston aluksia, helikoptereita ja lentokone.

Harjoituksen kokonaisvahvuus on noin 260 henkilöä. Suomen joukot on jaettu kahteen vajaan 70 hengen osastoon, jotka vaihdetaan koulutuksellisista syistä harjoituksen puolivälissä.

Harjoitus jakaantuu perustamis-, lentotoiminta- sekä purkuvaiheisiin. Lennot tapahtuvat Islannin ilmatilaan luoduilla harjoitusalueilla. Niillä tehdään päivittäin 2-3 lentokierrosta.

Perustamisvaiheeseen kuuluvat pääjoukkojen siirtolennot Suomesta Islantiin toteutetaan 30. ja 31. tammikuuta sekä 11. helmikuuta tukeutuen Bodön tukikohtaan Norjassa.

Helikopterikaluston siirrot toteutetaan maa- sekä meriteitse. M/S Mimer aluksella laivattujen koptereiden on määrä saapua Keflavikin tukikohtaan keskiviikkona 22. tammikuuta. Henkilöstön paluukuljetukset sekä F/A-18 –koneiden siirtolennot takaisin Suomeen toteutetaan 21. helmikuuta.  


Norja hoitaa Naton ilmavalvontatehtävän

Islannin ilmatilan valvonnasta vastaa Nato. Varsinaisesta ilmatilanvalvonnasta vastaavat maan omat kaukovalvontatutkat, jotka se on perinyt Yhdysvaltain taannoisen läsnäolon jälkeen. NATO-maat hoitavat valvontavuoroillaan havaittujen maalien tunnistuslennot.

e3a_net_natoJäsenvaltio Norjan ilmavalvontavuoron yhteydessä tapahtuvaan Iceland Air Meet 2014 -harjoitukseen osallistuvat Suomen ja Ruotsin joukot eivät osallistu Naton ilmavalvontatehtäviin tai niihin liittyvään toimintaan. Suomen ja Ruotsin koneissa ei ole aseistusta.

Iceland Air Meet on osa puolustusvoimien vuoden 2014 kansainvälistä harjoitus- ja koulutustoimintaa. Harjoituksen tavoitteena on syventää ohjaajien ja taistelunjohtajien koulutusta yhteispohjoismaisessa toimintaympäristössä sekä kehittää ilmavoimien kriisinhallintakykyä.

Suomi saa harjoituksesta kokemusta myös perustamisvaiheen (deployment) aikaisesta kansainvälisestä yhteistoiminnasta, kuten logistiikan suunnittelusta ja toteutuksesta sekä henkilöstön hallitusta rotatoinnista operaation aikana.
Harjoitus on osa pohjoismaista puolustusyhteistyötä (NORDEFCO).

Suomen Puolustusvoimien osalta harjoituksen järjestelyvastuussa on Satakunnan Lennosto.

Lue myös: