Kyseessä on In the Spirit of PfP -harjoitus (NATO Partnership for Peace), jonka lentotoiminta keskittyy Rovaniemen, Kuusamon ja Kajaanin väliselle harjoitusalueelle. Tarvittaessa harjoitellaan myös Pohjanlahden yllä Oulun edustalla. Päivittäin lennetään noin kello 9-16 välisenä aikana. Harjoituksen tavoitteena on kouluttaa, ylläpitää ja saattaa uudelleen voimaan Ilmavoimien Hornet-ohjaajien ilmatankkauskelpoisuuksia.
Tankkereita operoivalla 351st Air Refueling Squadronilla on käytössään noin 15 KC-135R-konetta. Yksikön toiminta-alueena on Eurooppa ja Afrikka sekä lentokoneiden Atlantin ylitysten tukeminen. KC-135 on varustettu kahdella letku/kori -menetelmän (Probe and Drogue) Flight Refueling Limited Mk.32B -siipitankkaussäiliöllä. Hornetin eturungosta nouseva puomi lennetään kiinni tankkerin hinaamaan suppilomaiseen koriin (otsikkokuvassa). KC-135 Stratotanker lensi ensilentonsa jo 1956. Se perustuu Boeing 707 -matkustajakoneeseen tai tarkasti ottaen sen Dash-80 -prototyyppiin. Ilmavoimat on toteuttanut Suomessa viime vuosina useita vastaavia harjoituksia. Ilmatankkausta on harjoiteltu myös kansainvälisten harjoitusten yhteydessä ulkomailla. Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja ilmatankkauksesta:
|
|||