Ilmailumuseon Kaivari 2017 -lentonäytös räjäytti pankin - yli 100 000 katsojaa

KAS_A350_yleiso_1Aurinko, meri ja Kaivopuisto tarjosivat upeat puitteet Suomen Ilmailumuseon Suomi 100 -teemaiselle lentonäytökselle. Tarkkaa määrää on mahdoton kertoa, mutta arvioiden mukaan ainakin 100 000 ihmistä seurasi koneiden kiitoa sinisellä taivaalla. Näytöksen kruunasivat matalalla lentänyt Finnairin Airbus A350 XWB -laajarunko ja RAF:n Red Arrows.

Maanäyttelyalue kahvila Ursulan lähellä Kaivopuiston kärjessä keräsi yleisöä paikalle jo päivällä. Näkyvimmin olivat esillä Ilmavoimien HX-hankkeessa mukana olevat lentokonevalmistajat. Mukana olivat Boeing, Lockheed Martin, Dassault ja BAE Systems. Saab toi Gripeninsä nähtäville ainoastaan taivaalla lentonäytösosuudessa.

Lisäksi paikalla oli toimintaansa esittelemässä runsaasti kotimaisia ilmailualan toimijoita kuten Finavia, Lentopelastusseura ja Malmin Tuulenkävijät -ilmailupartio.

KAS_100kBoeing oli tuonut paikalle kaksipaikkaisen Super Hornet -simulaattorin. Samaten osastolla sai lentää virtuaalilasien avulla Helsingin yllä. Myös Lockheed Martinin osastolla oli jo useammankin kerran Suomessa käynyt ohjaamosimu.

Yleisö pääsi vierailemaan myös BAE Systemsin 1:1-kokoisessa Eurofighter Typhoon -mallissa. Sen ohjaamo on suoraan oikeasta koneesta, joten kokemus oli varsin aito. Vierailijajono olikin pitkä ja selfieitä otettiin runsaasti.

Viime vuoden Rissalan näytöksen tavoin Rafale-hävittäjää markkinoiva Dassault jakoi nytkin 20 000 oranssia lippalakkia lentonäytösyleisölle. Myös Boeing ja Lockheed Martin turvautuivat samaan keinoon.

Vaikka lentonäytöksen pääpaikka VIP-alueineen oli Kaivopuiston eteläkärjessä, katsojia oli kerääntynyt kaikkialle Helsingin rannoille. Esimerkiksi Hernesaari, Suomenlinna ja Katajanokka tarjosivat loistavat näkymät koneiden suorituksiin. Olipa katsojia myös Eteläsatamassa ja Suurkirkon portailla.

Kaivari_perjantai_yles_0617_2Jatkuva katsojien virta kohti Helsingin rantoja täytti illan suussa jalkakäytävät. Raitiovaunut ruuhkautuivat välillä niin pahoin, etteivät ne avanneet oviaan pysäkeillä koska matkustajia oli jo niin paljon.

Nykyaikana suurten yleisötapahtumien turvallisuus on noussut uuteen tärkeysluokkaan. Lentonäytöksen yleisöä suojattiin mm. Neitsytpolun päähän poikittain pysäköidyllä Helsinki-Vantaan lentoaseman raskaalla Rosenbauer Panther -sammutusajoneuvolla (kuvassa yllä). Sitä nähdään todella harvoin lentoaseman aitojen ulkopuolella.

Sekä Poliisin että Pelastuslaitoksen johtokeskusajoneuvot oli sijoitettu näytöksen keskeisimmälle paikalle Kaivopuiston niemen kärkeen. Tapahtuma sujui kuitenkin ilman ongelmia ja yleisö sai rauhassa nauttia lentoesityksistä.

Kaivari_perjantai_yles_0617_1Näytöksen avasivat moottoroidut varjoliitimet Suomen lippuineen. Ne myös hyödynsivät savuja temppuillessaan Harakan saaren edustalla. Seuraavaksi saapuivat ponttooneilla varustetut vesikoneet, jotka laskeutuivat omaa kokoontumistaan varten Uunisaaren rantaan.

Rajavartiolaitoksen Dornier 228 -merivalvontakone ja Airbus Helicopters H215 Super Puma -pelastushelikopteri esittelivät lento-ominaisuuksiaan. Kopteri myös näytti, miten veden varassa oleva vinssataan turvaan.

Esityksen päätteeksi Super Puma kävi laskussa ulkovartiolaiva Turvan helikopterikannella. Alus voi tarvittaessa myös tankata kopterin, joten se lisää merkittävästi toiminta-aikaa meripelastustehtävissä.

Kaivopuiston edutalle sijoitettu Turva toimi lentonäytöksen johtokeskuksena, sillä se on varustettu meripelastustehtäviä varten kahdella lennonjohtotyöasemalla. Näytöksen johtaja Perttu Karivalo johti toimintaa alukselta käsin yhteistyössä ammattilennonjohtajan kanssa.

KAS_NH90_soihduttaaUtin jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan NH Industries NH90 -kuljetushelikopteri esitteli vaikuttavia lento-ominaisuuksiaan. Esityksen kruunasi näyttävä soihdutus, jossa kopteri laukaisi sarjana 120 lämpöhakuisten ohjusten harhauttamiseen tarkoitettua heitettä.

Lento-ohjelma jatkui historiallisella osuudella. Taivaalla nähtiin suomalaista lentokonerakentamista edustava Valtion Lentokonetehdas Viima II -koulukone ja entisöity neuvostoliittolainen Jakovlev Jak-11 -warbird. Seuraavana Kaivopuiston edustalle jyristeli Douglas DC-3 -matkustajakone, jolla on takanaan historiaa niin Finnairin edeltäjän Aeron kuin Ilmavoimienkin riveissä.

Kolmosen jälkeen siirryttiin lentoliikenteen nykypäivään. Finnairin tytäryhtiön Norran ATR72 -potkuriturbiinikone toimi lämmittelijänä yhdelle illan pääesiintyjistä. Kaikkien katseet suuntautuivat taivaalle, kun Finnairin Airbus A350 XWB OH-LWF kaartoi Kaivopuiston edustalle runsaassa 200 metrissä.

KAS_A350_1Tässä korkeudessa nähtynä suuri matkustajakone on todella harvinaista herkkua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun Finnairin laajarunko on mukana lentonäytöksessä. A350 XWB teki useita ohilentoja kaartaen niihin merialueen ja saarten yllä. Katsojien ylistävät kommentit varmistivat kokemuksen ainutlaatuisuuden.

Sotilaskoneiden osuuden aloitti kaksi Boeing F/A-18 E/F Super Hornet -hävittäjää. Niiden osuus rajoittui kuitenkin ohilentohin tiukassa parimuodostelmassa, koska lentonäytöskelpuutettua esityslentäjää ei ollut saatavilla.

KAS_RA_sinivalkoinen_1Kellon lähetessä seitsemää koitti illan huippuhetki. Englannin Royal Air Forcen Red Arrows -taitolentoryhmä yhdeksällä BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneella suhahti Helsingin keskustan ja Kaivopuistoon lentonäytösyleisön yli puna-sini-valkoisia savuja vetäen.

Kyseessä on maailmanluokan osastotaitolentoryhmä, joka on juuri käyttänyt kaksi kuukautta Kyproksella ohjelmaansa harjoitellen. Ja se näkyy.

Taivaalla tapahtui koko ajan. Lentonäytöskävijöitä hemmoteltiin tiukasti lennetyillä muodostelmilla, hajoituksilla, kohtaamisilla ja tietysti savuilla piirretyllä perinteisellä nuolen lävistämällä sydämellä.

Ohjelmansa lopuksi Redsit tekivät upean ohilennon vetäen sini-valkoisia savuja Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi (kuvassa yllä). Yleisö puhkesi sponttaaneihin aplodeihin.

Kun Red Arrows oli tulossa esityksensä jälkeen laskuun Helsinki-Vantaan lentoasemalle, lennonjohto mahdollisti vielä ylilennon,. Se päättyi näyttävään Spaghetti Break -hajoitukseen. Britannian suurlähetystössä illan päätteeksi järjestetyssä vastaanotossa Redsien lentäjät erikseen kiittelivät lennonjohdon toimintaa.

KAS_RA_MKyyronenSuomi 100 -lentonäytöksellä Ilmailumuseo toteutti huiman unelmansa ja samalla myös melko varmasti sai aikaan juhlavuoden suurimman yleisötapahtuman. Ei ollut siis ihme, että museon johtajalla Markku Kyyrösellä oli hymy herkassä jo Red Arrowsin päättäessä ohjelmaansa (vasemmalla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi).

Englantilaisen BAE Systemsin HX-hankkeessa edustama Eurofighter Typhoon oli illan seuraava esiintyjä. Rajua tehoaan esitellyt canard-etusiivellä varustettu hävittäjä liikehti tiukasti ja sai yleisön ensimmäistä kertaa ottamaan korvatulpat ja kuulosuojaimet käyttöön.

KAS__EF_2Sotilaskaluston historiaosuuden käynnisti Fouga Magister -pari. Ilmavoimissa pitkään palvelleet suihkuharjoituskoneet lensivät tyylikkään ohjelman.

Seuraavana oli vuorossa toinen Ilmavoimat veteraani, kaksoisdeltasiipinen Saab 35 Draken, Ilmavoimien entinen konetyyppi sekin. Ruotsista saapunut kaksipaikkainen hävittäjä näytti, että se kykenee nykykoneiden rinnalla näyttävään ohjelmaan.

Kolmantena Super Hornetin ja Eurofighterin ohella HX-hankkessa Hornetien korvaajana ehdolla olevana koneena nähtiin Saab JAS 39 Gripen. Esitys alkoi kolmen koneen muodostelmana, josta soolokone lopuksi irtosi demoaan varten.

KAS_DK_pohjaGripen on pieni ja ketterä hävittäjä. Esitys toi sen ominaisuudet hyvin esiin. Seuraavana vuorossa ollut Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet puolestaan pääsi esittelemään kykyään liikehtiä suurilla kohtauskulmilla.

KAS_HN_soihduttaaNäissäkin esityksissä oli kuulosuojaimille käyttöä runsaan jälkipolton käytön myötä. Hornet-demo erottautui illan muista hävittäjäesityksistä runsaalla soihtujen käytöllä. Operatiivisessa käytössä ne on tarkoitettu lämpöhakuisten ohjusten harhauttamiseen, mutta näytöksessä niillä tuodaan lisää näyttävyyttä esitykseen.

Suomi 100 -lentonäytöksen itseoikeuttettuna päätösesiintyjänä toimi Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä neljällä BAE Systems Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneella. Kello 20.40 lennettyä esitystä valaisi hieno ilta-auringon valo.

Finlandia soi ja Hawkit esittivät ehkä ryhmän historian parhaan ohjelmansa. Oiva päätös upealle lentonäytökselle. Teksti: Tero Tuominen Kuvat: Miikka Hult / Tero Tuominen

KAS_EF_1

KAS_SHN

KAS_3Gripen

KAS_teltat_1

KAS_NH90_soihduttaa

KAS_EF_1

KAS_DK_upside

KAS_RA_hajotus_1

KAS_FM2

KAS_RA_kohtaaminen_1

KAS_RA_sinivalkoinen_close

KAS_FM_1

KAS_RA_kaarto

KAS_RA_hajotus_2

 

Lue myös aiempia Lentoposti.fi-uutisia Kaivopuiston lentonäytöksestä:

Sotilaskoneita jyristeli laskuun Helsinki-Vantaalle - Kaivopuiston lentonäytös perjantaina

Kaivopuiston lentonäytöksen selostus FM-radiossa - seurattavissa livevideona netissä

Ilmailun ammattilaiset mahdollistavat turvallisen lentonäytöksen Helsingin edustalla

Lentonäytös alkaa näkyä Kaivopuistossa - Eurofighter Typhoon laskeutui nurmikolle


Veneilijöiden ja lennokin lennättäjien tulee huomata Helsingin lentonäytöksen aiheuttamat rajoitteet

Kongsberg esittelee Kaivopuiston näytöksessä JSM-merimaaliohjusta ja lennonjohdon etätornia

Lentonäytös alkaa näkyä Kaivopuistossa - Eurofighter Typhoon laskeutui nurmikolle

Finnairin Airbus A350 -miehistö harjoittelee videolla Kaivopuiston näytöstä varten

Perjantai lähestyy - Kaivopuiston lentonäytöksen ohjelmalehti nyt luettavissa netissä

Ilmailumuseo julkisti Kaivarin Suomi 100 -lentonäytöksen tarkan aikataulun

Ilmavoimien historiallinen koulukone VL Viima nähdään Kaivopuiston lentonäytöksessä

Kaivopuiston lentonäytösjärjestäjältä tarkempi ohjeistus veneilijöille - kaksi omaa merikatsomoa

Kaivopuiston lentonäytös tuo jälleen suuren ilmailutapahtuman Helsingin edustalle).

Finnairin A350 XWB:n harvinaista Kaivopuiston lentonäytöksen esitystä valmistellaan huolella