Italialainen Tecnam tutkii mahdollisuutta rakentaa kaksipaikkainen P Jet -suihkukone

PJet_tecnamItalialainen lentokonevalmistaja Tecnam tutkii mahdollisuutta rakentaa kaksipaikkainen suihkumoottorilla varustettu pienkone. Nimen P Jet saanut hanke on vielä piirustuslauta-asteella, mutta yhtiö pitää sitä toteutuskelpoisena.

Tecnam kertoo aloittaneensa työn kysyntäperusteisesti. Tähtäimessä ovat sotilaskoulutuskonemarkkinat, mutta myös yksityisilmailijat.

Yhtiön mukaan sotilasorganisaatioilla on kiinnostusta rinnakkainistuttavaan suihkukoneeseen. Lisäksi löytyy yksityislentäjiä, jotka kaipaavat nopeampaa ja tehokkaampaa konetta. Kysyntää tällaiselle tyypille uskotaan löytyvän myös liikesuihkukonemarkkinoilta.

Suunnittelilla on sekä paineistettu että paineistamaton versio. Jälkimmäiseen tulisi kiinteä happijärjestelmä lentäjille.

Yhtiön mukaan suihkumoottorien viime aikainen kehitys tekee koneesta toteuttamiskelpoisen. Harkinnassa olevaa moottorityyppiä ei kuitenkaan vielä kerrota.

Pjet_3d_tecnamTecnam aikoo koteloida moottorin koneen rungon yläpuolelle. Näin saadaan ilmanoton virtaus mahdollisimman puhtaaksi. Samalla asennus helpottaa huoltoja.

P Jet -hahmotelma on 8,27 metriä pitkä ja kärkiväli 8.66 metriä. Kärkitankeilla varustettu siipi on suora. Koneeseen on piirretty kaksoissivuvakaajat, joiden välistä suihkuvirtaus mahtuu kulkemaan.

Costruzioni Aeronautiche Tecnam tunnetaan lukuisista erilaisista yksi- ja kaksimoottorisista pienkoneistaan. Suomeessa tyypin pääoperaattori on Patria Pilot Training, joka sai 2012 koulutuskäyttöön ensimmäisen tilaamistaan yhdeksästä Tecnam P2002 JF -koneesta.

Ulkomuodoltaan P Jet muistuttaa rungon yläpuolisine moottoriratkaisuineen ja kaksoisperäsimineen hieman II maailmansodan aikaista saksalaista Heinkel He 162 Volksjäger -hävittäjää. Se tosin oli yksipaikkainen.

He 162 -koneesta piti tulla saatavilla olevista materiaaleista (kuten puu) nopeasti rakennettava Saksan ilmapuolustuksen pelastaja. Nykynäkökulmasta kone suunniteltiin käsittämättömän nopeasti: rakentamispäätöksestä ensilentoon kului vain 90 päivää.

Volksjägerin lentäjiksi oli tarkoitus pikakouluttaa Hitler Jugend -nuoria, mutta He 162 osoittautui vaikeaksi lennettäväksi, eikä sillä lopulta ollut vaikutusta sodan kulkuun. Kone oli kuitenkin erittäin nopea. +TT+

Lue myös muita Lentoposti.fi -juttuja: