Vuoden päälentonäytös Jämi Fly In käynnistyi lauantaina. Perjantaina näyttelykoneiden saapuessa aurinko paistoi. Tänään tapahtumaa riivasivat sadekuurot, jotka eivät kuitenkaan estäneet ohjelman läpivientiä. Fokker Dr.1 -replika oli yleisön suurin suosikki. Koneiden saapumisvaiheessa torstaina Jämille laskeutunut Xtremeair XA42 vaurioitui onnettomuudessa. Koska kyseessä oli Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös, Ilmavoimat antoi sille täyden tukensa. Taivaalla nähtiin niin Midnight Hawks kuin runsaasti soihtuja käyttänyt F/A-18C Hornet. Maanäyttelyssä oli esillä Casa C-295 -kuljetuskone ja Pilatus PC-12 -yhteyskone. Lisäksi Ilmavoimilla oli laaja näyttelyosasto. Maavoimat toi paikalle NH Industries NH90:n mainion lento-ohjelmansa kera sekä maanäyttelyyn Hughes 500 -kopterin. Lisäksi Jämi Fly In avattiin Tykistöprikaatin tiedustelupatteriston RUAG Ranger -miehittämättömän ilma-aluksen katapulttistartilla. Lennokki lähti taivaalle kuin hauki kaislikosta ja teki käsiohjauksessa ohilennon ennen menoa laskuun kotitukikohtaan Niinisalossa. Klassikkokoneista taivaalla nähtiin suomalaistunut Texan ja ruotsalainen Harvard yhdessä Mustangin kanssa. Äänimaisemassa ei ollut valittamista. Koneet esiintyivät päivän mittaan taivaalla useampaan otteeseen. Keski-Suomen Ilmailumuseon entisöity Hawker Hurricane oli ihailtavana Jämin konehallissa, tosin varsin pimeässä nurkassa. Sami Kontio esitteli pujottelua pylonien välissä Red Bull Air Race -tyyliin. Raimo Nikkasen punainen Pitts Special oli puolestaan tuunattu uuteen uskoon koneen 40-vuotisjuhlan kunniaksi. Yleisön ehdoton suosikki Jämillä oli viimeisenä nähty legendaarisen Fokker Dr.1 -kolmitason replika. Sen piti esiintyä jo viime vuonna, mutta kone meni Englannissa nokilleen. Punaisen Paronin kuuluisaksi tekemän koneen pyörivä yhdeksänsylinterinen Le Rhone -tähtimoottori saatiin käyntiin lukuisien potkurin heittojen jälkeen. Tiheästi säksättävän moottorin vetämänä Fokker nosti kannuslusikkansa ilmaan parin metrin lähtökiidon jälkeen ja heti sen jälkeen ponkaisi ilmaan. Yleisö antoi spontaanit suosionosoitukset kolmitason kavutessa taivaalle. Fokker Dr.1 on erittäin herkkä sivutuulelle etenkin laskeutumisvaiheessa. Yhden keskeytetyn lähestymisen jälkeen se tuli laskuun. Hävittäjä kallistui oikealle siivelleen, joka nappasi maahan vauhdissa. Yleisö vetäisi kollektiivisesti henkeä, mutta kone pysyi pystyssä Mikael Carlsonin ohjaamana. Vaurioita ei syntynyt, sillä Fokkerin alasiiven kärjissä on kulutuspalat juuri tällaisia tilanteita varten. Huonommin sen sijaan kävi Jämi Fly In -tapahtumaan torstaina saapuneelle Xtremeair XA42 -taitolentokoneelle. Kone pyörähti laskussa, toinen laskuteline kaatui alta ja potkuri nappasi kiitotiehen. Lentäjä selvisi tapauksesta vammoitta, mutta uudehko kone vaurioitui melkoisesti. Telineen ja potkurin korjauksen lisäksi moottori vaatii ainakin tarkastuksen. Viikonlopun ilmailutapahtuman ajaksi vaurioitunut Xtremeair oli sijoitettu pois yleisön silmistä alakiitotien kaukaisimpaan takanurkkaan. (Kuva onnettomuuskoneesta ilman pressuja: FlightForum) Jämi Fly In -tapahtuman kävijätavoite oli 6000 per päivä ja se mitä todennäköisimmin saavutettiin lauantaina. Lentonäytös jatkuu sunnuntaina suunnilleen samalla ohjelmalla. Ilmatieteen laitoksen mukaan luvassa pilvistä keliä ja noin 19 asteen lämpötila. Lounais-Suomessa voi liikkua paikallisia ukkoskuuroja, joita on vaikea ennustaa. +TT+ Lue myös:
|
|||