Jo tuhat Sharkletia valmistettu Airbusin A320-koneisiin

A320_Sharklets_manufactured_by_Korean_Air_Aerospace_Division_-courtesy_of_Korean_AirAirbus and Korean Air Aerospace Division (KAL-ASD) juhlistivat 1000:nnen A320-koneen  Sharklet-siivenkärkievän eli wingletin valmistumista ja 25 vuotista yhteistyötä Busanissa Etelä-Koreassa. Sharkletit parantavat suositun kaperunkokoneen polttoainetaloudellisuutta.

 

Airbusin 2,4 metriä korkeat Sharklet-siivenkärkievät vähentävät A320-koneiden polttoaineen kulutusta jopa neljällä prosentilla tai vaihtoehtoisesta antavat lisää kantamaa koneelle. Sharkletit ovat olleet optiona A320-koneperheelle vuodesta 2012 lähtien ja ne asennetaan vakiovarusteena vuonna 2015 käyttöönotettavaan A320neo-koneeseen.

A321ER_10KAL-ASD on ollut Airbusin Sharklet toimittaja jo vuodesta 2010 lähtien ja sarjatuotanto aloitettiin heinäkuussa 2012. Nykyisellään siivenkärkieviä valmistuu 50 parin kuukausivauhdilla. KAL-ASD toimittaa osia myös Airbusin A330 ja A350XWB -koneisiin.

Finnair operoi nykyisin myös neljällä A321 Sharklet-koneella. Kaikkiaan koneita on tilattu viisi joista viimeinen toimitetaan kuluvan vuoden aikana. Yhtiö vastaanotti maailman ensimmäisen A321 Sharklet -koneen syyskuussa 2013.

Airbus A320-koneperhe on maailman parhaiten myynyt kapearunkokone. Tammikuun 2014 lopussa A320-koneita oli tilattu jo yli 10 100 koneen verran. Koneita on toimitettu asiakkaille yli 5900 ja sillä on 60 prosentin markkinaosuus verrattuna lähimpään kilpailijaan. Tuorein versio A320neo tuo suosittuun konetyyppiin uudet moottorit ja Sharklet-siivenkärkievät.

Lue myös: