Kaukainen Saint Helenan saari saa vihdoin lentoyhteyden - operaattorina SA Airlink

SA_Airlink_E190_!Eteläisellä Atlantilla sijaitseva Saint Helenan saari saa vihdoin odotetun aikataulunmukaisen lentoyhteyden mantereelle. St. Helenan saaren hallitus on solminut lentoliikennesopimuksen SA Airlinkin kanssa. Lennot om määrä aloittaa syksyllä Johannesburgista Embraer E-190 -koneella.

Britannialle kuuluva Saint Helenan saari sijaitsee noin 2000 kilometrin päässä Afrikan mantereesta eteläisellä Atlantilla. Noin 122 neliökilometrin kokoiselle saarelle ei ole ollut tarjolla lentoliikenneyhteyksiä vaan saarelle on päässyt ainoastaan laivalla. Nopeimmat yhdeydet mantereelta saarelle kestävät laivalla kahdesta kolmeen päivään.

Lentojen avausta on viivästyttänyt lentokentän rakentamisen lisäksi myös vaikeat tuuliolosuhteet. Saint. Helenan lentokentän kiitotiet ovat hyvin alttiita tuulisiirille eli windshear-ilmiölle. Lisäksi kaukainen sijainti ei tarjoa määrävaralentopaikkaa huonoja tuuli- tai sääolosuhteita ajatellen. Ainoa vaihtoehto on Ascensionin saaren Wideawaken lentokenttä.

SA Airlinkin tuleva reittilento lähtee Etelä-Afrikan Johannesburgista ja tekee välilaskun Namibian Windhoekissa, josta lento jatkuu Sait Helenan lentokentälle (FHSH). Paluumatkalla kone yöpyy Windhoekissä, josta on tarjolla myös jatkoyhteys Kap kaupunkiin.

Avattavaa reittiä operoidaan aluksi kerran viikossa ja lentopäivä on lauantai. SA Airlinkillä on optio lisätä uusi vuoro keskelle viikkoa, jos kasvu on riittävää.

Lennot operoidaan ensivaiheessa 76-paikkaisella ETOPS-hyväksytyllä Embraer E190-100IGW -koneella. matkustamossa on liikemies- ja turistiluokka.  Lentoaika on 6 tuntia ja 15 minuuttia sisältäen puolen tunnin pysähdyksen Namibian Windhoekissa.

Reitillä käytettävä E190-kone on hyväksytty 120 minuutin mittaisiin ETOPS-operaatioihin mutta hyväksyntä vaaditaan myös lentojen operaattorilta. SA Airlink on aloittanut hyväksyntämenettelyn Etelä-Afrikan ilmailuviranomaisen kanssa ja se saa väliaikaisen ETOPS-luvan. Lopullinen lupa myönnetään, kun todennetut ETOPS-lennot St. Helenaan on lennetty.

Lennot on määrä aloittaa viranomaishyväksyntöjen jälkeen lokakuussa 2017. Osapuolten välinen sopimus on kolmen vuoden mittainen ensilennosta laskettua.

Reittiyhteyden lisäksi SA Airlink lentää kerran kuukaudessa charter-lennot St. Helenasta läheiselle Ascensionin saarelle.

St. Helenan lentokentän erityisvaatimuksista johtuen SA Airlink suunnittelee operoivansa lennot kiitotielle 02 jopa 15 solmun myötätuulessa. Operointipäivänä lentäjät valitsevat parhaan mahdollisen kiitotien.

Lentokentän toiselle kiitotielle eli 20:lle on lennetty useita koelentoja tuuliolosuhteiden analysoimiseksi. Suoritetuista 12 koelennosta 11 tehtiin Embraer-koelennoilla joulukuussa 2016 ja yksi toukokuussa 2017 Avro RJ85 -koneella. SA Airlink on optimistinen ja uskoo saatujen tietojen mahdollistavan normaalit lähestymiset laskeutumiset kiitotielle 20, jos tuuliolosuhteet niin vaativat.

SA Airlink on yksityinen Etelä-Afrikkaan rekisteröity lentoyhtiö. Kyseessä on South African Airwaysin franchising yritys. SA Airlink on IATAn jäsenyhtiö ja se on läpäissyt IATAn IOSA-turvallisuusauditoinnin.

Alunperin lentoyhteys oli määrä toteuttaa Comairin siivin Boeing 737-800 -koneella. Suunnitelma kariutui juuri tuuliolosuhteisiin ja sen myötä menettettyyn hyötykuormaan.

Lue myös: