KLM ja SkyNRG Atlantin yli RSB-sertifioidulla biopolttoaineella

biofuel_net_klmKLM ja vaihtoehtoisia polttoaineita tarjoava SkyNRG aloittivat 7. maaliskuuta biopolttoainelentosarjan Amsterdamista New Yorkiin. Lentosarjan aikana operoidaan 25 edestakaista lentoa  Boeing 777-200ER -koneella ja käytössä on ensimmäistä kertaa kestävän kehityksen RSB-hyväksynnän saanut biopolttoaine.

KLM:n torstaisin Amsterdamista lähtevät lennot operoidaan polttoaineseoksella josta 25 prosenttia on käytetystä keittiörasvasta valmistettua RSB-hyväksyttyä biopolttoainetta. Torstaiset KL642 lennot operoidaan yhteistyössä SkyNRG:n, Delta Airlinesin ja New Yorkin ja New Jerseyn Port Authorityn kanssa.

Roundtable on Sustainable Biofuels-sertifiointi takaa valmistetun polttoaineen olevan sosiaalisesti, ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti tuotettua kestävän kehityksen biopolttoainetta. RSB toimii etulinjassa kestävän kehityksen edistämisessä.

Puoli vuotta kestävän lentosarjan myötä New Yorkin Kennedyn lentokenttä saa tärkeää biopolttoaineosaamista Amsterdamista. Lennot operoidaan New Yorkiin myös sen takia, että polttoaineen KLM:lle ja SkyNRG:lle valmistaa USA:ssa toimiva Dynamic Fuels.

Ravintolarasvajätteestä valmistetun polttoaineen ja kerosiinin seos ei lentäjän näkökulmasta  eroa mitenkään tavallisesta JET A-1:stä. Lentoyhtiön kannalta asia on toisin, biopolttoaine maksaa vielä kolme kertaa peruskeroisiiniä enemmän.

Nyt aloitetut biopolttoainelennot päästävät ilmaan jopa 24 tonnia vähemmän CO2-päästöjä verrattuna lentoon perinteisellä kerosiinilla.

KLM on jo kokenut biopolttoaineoperaattori. Yhtiön ensimmäinen biopolttoainelento lennettiin marraskuussa 2009 ja se oli yksi maailman ensimmäisistä biopolttoainekoelennoista.

KLM Boeing 777-200ER PH-BQAHollantilaisyhtiön ensimmäinen kaupallinen biopolttoainelento lennettiin kesäkuussa 2011 Amsterdamista Pariisiin. Yhtiön nimissä on myös pisin transatlanttinen biopolttoainelento kesäkuulta 2012 lennolta Amsterdamista Rio de Janeiroon.

KLM:n tähtäimessä on vuonna 2015 lentää yksi prosentti lennoistaan biopolttoaineella. Edessä on siis vielä pitkä matka biopolttoaineiden läpimurtoon.

SkyNRG on operoinut biopolttoainelentoja jo yli 20 lentoyhtiön kanssa viidellä mantereella. Yhtiö on ensimmäinen, joka tarjoaa RBS-sertifioitua biopolttoainetta asiakkailleen.  SkyNRG:n tehtävä on auttaa luomaan kestävän kehityksen vaihtoehtoisten polttoainen valmistusta tuotantoketjusta jakeluun saakka. Yhtiön takana ovat Air France-KLM, North Sea Group ja Spring Associates.

Myös kotimainen Finnair on operoinut biopolttoainelennon yhteistyössä SkyNRG:n kanssa. Yhtiöt lensivät A319-koneella neljän lennon sarjan Helsingistä Amsterdamiin heinäkuussa 2011. Lennolla käytettiin molemmissa moottoreissa 50 prosenttista biopolttoainetta, joka oli valmistettu käytetystä paistoöljystä.

 

Roundtable on Sustainable Biofuels