KLM toteutti maailman ensimmäisen matkustajalennon synteettisellä lentopolttoaineella

KLM_ShellKLM on lentänyt maailman ensimmäisen kaupallisen matkustajalennon käyttäen synteettistä lentopolttoainetta. Kyseessä on merkittävä avaus, joka haastaa muut toimijat päästövähennyksiin. Vastuullisesti tuotettujen lentopolttoaineiden kysyntä on kasvussa ja valmistajilla onkin edessään tuotannon kasvattaminen ja siihen liittyvien haasteiden ratkaiseminen.

KLM lensi ensimmäisenä maailmassa synteettisesti valmistetulla lentopolttoaineella kaupallisen matkustajalennon. Tammikuussa 2021 toteutettu Boeing 737-koneella operoitu lento suuntasi Amsterdamista Madridiin. Osa lennolla käytetystä kerosiinista oli synteettisesti valmistettua.

"Olen ylpeä KLM:n operoitua ilmailualan ensimmäisen uusiutuvaa synteettistä lentopolttoainetta käyttäneen matkustajalennon. Siirtyminen fossiilisista lentopolttoaineista vastuullisiin vaihtoehtoihin on yksi ilmailualan suurimpia haasteita. Laivastouudistukset ovat vähentäneet merkittävästi CO2-päästöjä, mutta vastuullisesti tuotettujen lentopolttoaineiden tuotannon kasvattaminen tekee suurimman muutoksen nykysukupolven lentokoneilla", sanoi KLM:n toimitusjohtaja Pieter Elbers.

"Muuttaaksemme ilmailualaa entistä vastuullisemmaksi meidän pitää kohdata haaste yhdessä. Tämä lupaava innovaatio on suuressa roolissa tulevina vuosikymmeninä ilmailun CO2-päästövähennyksissä", sanoi Alankomaiden infrastruktuuriministeri Cora van Nieuwenhuizen.

"Hienoa, että me Alankomaissa olimme ensimmäisiä ja näytämme tämän olevan mahdollista. Isot kiitokset kaikille osapuolille. Toivon, että näinä turbulenttisina aikoina tämä inspiroi ilmailualaa jatkamaan tällä kurssilla", jatkoi van Nieuwenhuizen. 

KLM:n matkustajakoneen polttoainetankeissa oli perinteisen fossiilisen kerosiinin lisäksi 500 litraa uusiutuvaa synteettistä kerosiinia, joka oli valmistettu uusiutuvan energian ja veden turvin. Kyseessä oli merkittävä avaus vaikka 500 litraa oli pieni osa KLM:n lennon käyttämästä polttoaineesta. Normaalioloissa Boeing 737 -koneen rullauspolttoainekin olisi lentokentästä riippuen 100-400 kg kerosiinia.

Kyseinen Shellin valmistama erä synteettistä lentopolttoainetta oli tuotettu uusiutuvalla aurinko- ja tuulienergialla hiilidioksidin ja veden avulla.

"Kyseessä on merkittävä ensimmäinen askel ja yhdessä kumppaneidemma kanssa meidän pitää skaalata ja nopeuttaa tuotantoa sekä tehdä siitä kaupallisesti kannattavaa", sanoi Shell Alankomaiden toimitusjohtaja Marjan van Loon.

KLM:n suorittama lento synteettisellä lentopolttoaineella julkistettiin 8. helmikuuta Alankomaissa järjestetyssä  uusiutuvia lentopolttoaineita koskevassa High Level Conference on Synthetic Aviation Fuels -etäkonferenssissa.

Lue myös: