Kurssi kohti karikkoa - Rajan helikopteri herätti rahtilaivan nukahtaneen päällikön

rahtialus_rajavartiolaitosMeriliikennekeskus ja Länsi-Suomen merivartiosto havaitsivat lauantaina 29. kesäkuuta kello 23:45  hollantilaisen rahtialuksen ajavan vaarallista kurssia kohti matalikkoa Kökarin eteläpuolella. Aluksen päällikkö oli nukahtanut komentosillalle. Hänet herätti paikalle hälytetty Rajavartiolaitoksen AS332L1 Super Puma -helikopteri valaisemalla komentosiltaa Spectrolab NightSun -valonheittimellään.

Rahtialus oli matkalla Ruotsin Härnösandiin ja sen olisi pitänyt kääntyä jo paljon aiemmin kohti Ruotsia. Alkuperäisten laskelmien mukaan rahtialus olisi samalla kurssilla ja nopeudella ajanut karille noin tuntia myöhemmin.

Meripelastuskeskus Turku, Aland Sea Traffic, Meripelastuskeskus Helsinki, Ruotsin rannikkovartiosto, rahtialuksen varustamo sekä Hollannin meripelastuskeskus yrittivät lukuisia kertoja useilla eri viestimenetelmillä saada yhteyttä alukseen, mutta turhaan.

Rahtialuksen pysäyttämiseksi ja onnettomuuden estämiseksi Meripelastuskeskus Turku hälytti Rajavartiolaitoksen Super Puma -meripelastushelikopterin, Ahvenanmaan merivartioaseman kaksi venepartiota, vartiolaiva Uiskon sekä Ahvenanmaan meripelastusseuran veneyksikön.

Alueella ollut toinen rahtialus joutui väistämään alusta. Väistänyt rahtialus ja meripelastushelikopteri valaisivat rahtialuksen komentosiltaa voimakkailla valoheittimillään. Hetkeä myöhemmin komentosillalla havaittiin liikettä. Alus oli jo tällöin Suomen sisäisillä aluevesillä.

Alus muutti kurssiaan länteen ja vältti juuri ja juuri karille ajon. Mikäli alus olisi jatkanut samalla nopeudella ja kurssilla, se olisi ajanut karille noin 20 minuuttia myöhemmin.

superpuma

Rahtialuksen komentosillalta kerrottiin, että aluksen päällikkö oli nukahtanut kesken ajon. Meripelastushelikopteri vinssasi Rajavartiolaitoksen virkamiehet rahtialukselle selvittämään tapahtunutta. Alkoholilla epäillään olleen osuutta tapahtuneeseen.

Aluksen ukrainalainen päällikkö kuljetettiin verikokeisiin Maarianhaminaan. Länsi-Suomen merivartiosto ja Merenkuluntarkastaja tutkivat tapahtunutta. Rahtialuksella oli 8 hengen miehistö.

Rahtialus ankkuroitiin ensin lähelle tapahtumapaikkaa, kunnes saatiin varmistettua, että aluksella on tarvittava miehistö aluksen turvalliseen navigointiin.

Vastaavia nukahtamisia sattuu aina silloin tällöin. Viime vuonna niitä havaittiin kaksi kappaletta.

Lue myös Rajavartiolaitoksen uudesta MRCC Turku -johtokeskuksesta: