Lähi-idän alueen lentoyhtiöt ilmoittivat Dubain ilmailunäyttelyssä suurkaupoista Airbusin ja Boeingin kanssa. Lentokonevalmistajat kuuntelevat uusia suurasiakkaita tarkalla korvalla myös uusien koneiden suunnittelussa. Hiekkamaiden pelurit laajentavat toimintaansa kovalla vauhdilla Euroopan suuntaan yritysostoilla ja uusilla reittiavauksilla. Alueen lentäjätarpeen ennustetaankin olevan yli 40 000 seuraavan 20 vuoden aikana. Emirates, Etihad Airways ja Qatar Airways osoittavat viimeisillä lentokonetilauksillaan ilmailualan keskittyvän jatkossa entistä kovemmin Lähi-idän alueelle. Lentokonetilausten lisäksi alueelle on luvassa arvokkaat vastakaupat joiden uskotaan tuovan lentokoneteollisuutta ja huoltopalveluita hiekkamaihin enenevissä määrin. Lähi-idän kasvavan lentokonetarpeen ennustetaan vaativan alueen operaattoreiden palvelukseen vuosittain keskimäärin 2000 uutta lentäjää sekä yli 2600 uutta mekaanikkoa. Alueen talous ei pian enää ole niin paljon öljyntuotannon varassa. Eurooppalaisvalmistaja Airbus sai Dubain ilmailunäyttelyssä tilauksia 160 lentokoneesta. Tilausten arvo on 44 miljardia dollaria ‒ sitovia tilauksia 40,4 miljardin ja aiesopimuksia 3,6 miljardin dollarin verran. Erityisesti laajarunkokoneet A380 ja A350 XWB osoittivat täyttävänsä asiakkaiden tarpeet ja odotukset. ”Lähi-idällä on erinomaiset mahdollisuudet hyötyä liikenteen kasvusta keskeisen sijaintinsa, vahvan talouskasvunsa ja lentomatkan päässä olevien asutuskeskusten ansiosta. Dubaista saamamme tilaukset osoittavat selvästi Lähi-idän investoivan moderneimpiin ja tehokkaimpiin lentokoneisiin hyötyäkseen tästä kasvusta”, sanoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy. Boeing puolestaan saavutti huiman 342 koneen tilausmäärään, jonka arvo on 101,5 miljardia dollaria. Historiaa teki myös Dreamliner-ohjelma, joka rikkoi jo tuhannen tilatun koneen rajan. Aikaa julkistuksesta kului vain seitsemän vuotta eli raja rikottiin kahdeksan vuotta nopeammin kuin suositulla 777-koneella. “Dubai 2013 on todellakin ollut Boeingille historiallinen ilmailunäyttely ennätysmäisten tilausten johdosta". iloitsi Boeingin viestintäjohtaja Charlie Miller. Valmistajien erittäin suuret lentokoneet (777X, 747-8, A350-100 ja A380) auttavat hyödyntämään rajallista slotien määrää lentokentillä, kun koneen käyttöaste on tarpeeksi korkea. Suurilla koneilla voidaan palvella entistä suurempaa matkustajamäärää lisäämättä lentoja. Boeingin uusin laajarunkokone 777X on lähes suoraan suunniteltu Lähi-idän operaattoreiden käyttöä ajatellen. Emirates tilasi 777X-koneita heti ohjelman julkistuspäivänä huimat 150 ja Qatar Airwayskin 50 koneen verran. Koneen kantama on suunniteltu jopa 17 220 kilometrin päähän ja sen suuret GE9X-moottorit tuottavat huiman 115 000 paunan työntövoiman kuumissakin olosuhteissa. Muiden operaattoreiden uskotaankin kyselevän jatkossa konetyypin kevytversiota omiin tarpeisiinsa. Emiratesin kerrotaan suunnittelevan Airbusin kanssa lisäpaikkoja A380-koneisiin. Uusilla ohuemmilla penkeillä koneisiin halutaan jopa 11 viereikkäistä paikkaa. Jaolla 3-5-3 lisäpaikkoja tulisi 40. Airbusin mukaan minimi penkinleveys tulisi olla kaukoliikenteessä vähintään 18 tuumaa ettei matkustusmukavuus kärsi. Emiratesilla on A380-koneen turistiluokassa 19 tuuman levyiset istuimet. Yhtiö tilasi Dubain ilmailunäyttelyssä 50 A380-konetta nostaen Emiratesin A380 kokonaismäärän 140:een. Emirates jakaa Qantasin kanssa maailman ainoan A380-koneille rakennetun terminaalin Dubaissa.
Etihad Airways 50 kpl Airbus A350 XWB Emirates Flydubai Lue myös:
|
|||