Leko-70 ensilennosta 50 vuotta - vuonna 1975 konetta esitteli medialle insinöörikapteeni Jyrki Laukkanen

Leko-70Suomalaisen yksimoottorisen alkeiskoulukoneen prototyyppi Leko-70 -koneen ensilennosta on kulunut jo 50 vuotta. Konetyypin sarjatuotantoversio tunnetaan nimellä Valmet L-70 Vinka. Konetyyppi toimi Ilmavoimien alkeiskoulukoneena vuosina 1980-2022. Leko-70 -konetta esitteli medialle heinäkuussa 1975 insinöörikapteeni Jyrki Laukkanen, joka lensi vuonna 2022 viimeisen Ilmavoimien Vinka-lennon insinöörieverstiluutnanttina (evp).

LEKO70_2Valmet Leko-70 nousi ensimmäisen kerran taivaalla Kuorevedellä 1. heinäkuuta 1975 ohjaimissaan pääkoelentäjä kapteeni Paavo Janhunen.

Ensilennon taustalla oli Suomen ilmailuteollisuuden kehittämiseksi perustettu Ilmailuteollisuuden Kehitysohjelma (IKO). Sen pääpaino oli Leko-70 -koulukoneen kehittäminen, jonka jälkeen prototyypin valmisti Valmet lentokoneteollisuus. 

LEKO70_1

Suomalaisen lentokonevalmistuksen henkiin herättänyttä prototyyppiä, jonka kotimaisuusasteen kerrotaan olleen sadan prosentin luokkaa esiteltiin medialle 8. heinäkuuta 1975. Tuolloin koneen lento-ominaisuuksia  esitteli ohjelman toisena koelentäjänä toiminut insinöörikapteeni Jyrki Laukkanen. 

”Leko on lento-ominaisuuksiltaan ja soveltuvuudeltaan Suomen oloihin parempi kuin Saab Safir. Laskelmien mukaan kone täyttää Ilmavoimien kovat vaatimukset”, kertoi koelentäjä, kapteeni Paavo Janhunen Helsingin Sanomille vuonna 1975.

Koelento-ohjelman jälkeen Ilmavoimat tilasi Valmetilta 30 alkeiskoulukonetta, jonka nimeksi tuli Valmet L-70 Vinka. Eduskunta hyväksyi kyseisen lentokonetilauksen vuonna 1976. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka  nousi ilmaan 29. joulukuuta 1979. Vinkalla yli 2 100 lentotuntia lentänyt Laukkanen lensi myös VN-1:n ensilennon joulukuussa 1979. Uusi konetyyppi korvasi Saab 91D Safir -kaluston. 

VN_JyrkiLaukkanen_OHVAAVinkat palvelivat Suomen Ilmavoimien lentokoulutuskäytössä vuodesta 1980 alkaen yli 40 vuotta. Jäähyväistilaisuus järjestettiin Tikkakoskella Ilmasotakoulussa 31. elokuuta 2022. Tuolloin viimeisen Vinka-lennon suoritti 80 vuoden ikään ehtinyt insinöörieverstiluutnantti (evp) Jyrki Laukkanen. 

Valmet L-70 Vinka -koneesta kehitettiin myös vientiversio, josta rakennettiin yksi prototyyppi. Kyseessä on Valmet L-70 Miltrainer (OH-VAA). 

Myöhemmin 1980-luvulla kehitettiin potkuriturbiinilla varustettu L-80 Turbo-Vinha (OH-VBB). Prototyyppi tuhoutui koelennolla 24. huhtikuuta 1985, jossa menehtyi Leko-70 -koneen ensilennon suorittanut everstiluutnantti Paavo Janhunen ja koelentoinsinööri Juhani Jääskeläinen. Turbo-Vinkasta kehitettiin viimeinen Suomessa sarjavalmistettu lentokonetyyppi Valmet L-90 Redigo. Koelentäjänä meritoitunut ja Ilmavoimien lentokoulutuksen uudistanut Janhunen ehti urallaan olla merkittävässä roolissa myös nykyisten Hawk-suihkuharjoituskoneiden hankinnassa.

Insinöörieverstiluutnantti, koelentäjä ja diplomi-insinööri Jyrki Laukkanen sai vuonna 2024 lentokapteenin arvonimen. Vuonna 2024 ensi-iltansa sai myös Hullu mies tuo Laukkanen -dokumentti, joka kertoo Laukkasen uran lisäksi suomalaisesta lentokoneteollisuudesta.

Leko-70 -protototyyppikone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseoon Tikkakoskella.

Lue myös: