Lentoasemarata etenee - kustannukset nousivat

keharata_lentoasema2net_liikennevirastoKehäradan rakentaminen jatkuu kesälläkin, jolloin alkavat ensimmäiset päällysrakennetyöt. Rakentaminen etenee myös tunnelissa, jonne valmistuu reilun kilometrin suojaus lentoaseman maaperän glykolijäämien takia. Lisätyöt ovat nostaneet kokonaiskustannukset 738,5 miljoonaan euroon. Käyttöön rata saataneen heinäkuussa 2015.

Tulevana kesänä Kehäradan itäisellä avorataosuudella valmistuu merkittävä urakka, kun tunnelin itäpäästä alkava ja Koivukylän risteyssiltaan jatkuva maanrakennusurakka valmistuu elokuun lopulla. Samassa urakassa valmistuvat myös Leinelän aseman rakennustyöt. Avorataan kuuluva, pääradan ylittävä 450-metrinen Koivukylän rautatieristeyssilta puolestaan valmistui jo joulukuussa 2012.

keharata_lentoasemanet_liikennevirastoNäiden työvaiheiden päättymisen seurauksena kesällä aloitetaan Kehäradan ensimmäiset päällysrakennetyöt. Päällysrakennetyöt aloitetaan ensin Havukosken liitosalueella ja ne jatkuvat syksyllä Vantaankosken aseman pohjoispuolella sekä Leinelän alueella.

Kesän kuluessa käynnistyvät Kehärata-projektin viimeiset suuret urakat. Läntiseen avorataosuuteen kuuluva Lapinkylän ja Katriinantien välinen maanrakennusurakka alkaa heinäkuussa. Vehkalan aseman rakentaminen käynnistyy myös vielä tänä kesänä.

glykoli_liikennevirastoRakentaminen etenee koko kesän myös ratatunnelissa, jossa käynnissä ovat tunnelin sekä Lentoaseman ja Aviapoliksen asemien sisustusurakat. Ratatunneliin rakennetaan reilun kilometrin matkalle sisäinen teräksinen suojarakenne, eräänlainen tunneli tunnelissa.

Sillä torjutaan lentokentän alueella maaperään vuosien varrella valuneen, jäänestoon käytetyn glykolin haittoja, mm. hajua, joka poistetaan alipaineistamalla kallion ja sisärakenteen välitila. Glykoli ei ole myrkyllistä, mutta sen ruokkima mikrobikasvusto tuli 2010 yllätyksenä tunnelin louhijoille.

Maanalainen rakentaminen on osoittautunut arvioitua kalliimaksi. Lentoaseman alueella tehtävät lisätyöt ovat osaltaan vaikuttaneet Kehäradan kokonaiskustannusten nousuun 738,5 miljoonaan euroon.

Kahdeksan kilometrin tunneliosuudella rakennetaan parhaillaan myös asemavarauksia Viinikkalaan sekä Ruskeasantaan. Yksi haastavimmista käynnissä olevista urakoista puolestaan on helmikuussa alkanut Tikkurilan asemasillan rakentaminen: asema-alueen ylittävän sillan rakennustöitä tehdään laiturialueiden sekä liikennöityjen junaraiteiden yläpuolella.

keharata_liikennevirastoMaan pinnalla jatkuvat valtatie 3:n ja Kehä III:n välisen avorataosuuden maanrakennustyöt sekä Kivistön aseman rakennustyöt. Työt ovat jo pitkään aiheuttaneet liikenteen ruuhkautumista etenkin työmatkojen aikoihin.

Valtatie 3:n parantamishanke on loppusuoralla. Tällä hetkellä työn alla ovat loppujen viiden sillan rakennustyöt sekä urakkaan kuuluvan Kehäradan ratalinjaosuuden betonointi. Kaikkiaan urakassa on rakennettu 12 uutta ja levennetty kolmea olemassa olevaa siltaa.

Uusia ramppeja on rakennettu noin kahdeksan kilometrin matkalle ja nykyisiä ramppeja on uudistettu. Lisäksi moottoritien valaistusta on parannettu ja sen varrelle on rakennettu meluesteitä.

Uusi Kehärata monipuolistaa kulkuyhteyksiä lentoasemalle, mutta se ei tarjoa mitään uutta nopeaa tai suoraa liityntäliikennettä. Helsingin suunnasta tulevat matkustavat kaikilla asemilla pysähtyvällä paikallisjunalla. Muualta Suomesta tulevat VR:n matkustajat puolestaan vaihtavat Kehäradan junaan Tikkurilassa.

 

Kehäradan avainluvut

  • liikennöinti aloitetaan kesällä 2015
  • radan pituus 18 kilometriä, josta tunnelia 8 kilometriä
  • 5 uutta asemaa: Kivistö, Aviapolis, Lentoasema, Leinelä ja Vehkala
  • 3 asemavarausta: Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta
  • kaksiraiteinen, huippunopeus 120 km/h
  • liikennöidään 10 minuutin välein molempiin suuntiin
  • hankkeen kustannukset arviolta 738,5 M€
  • rakentaminen työllistää tällä hetkellä noin 860 henkilöä