Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on käynnistänyt tarjouskilpailun aikataulunmukaisen reittilentoliikenteen hankkimiseksi viiteen maakuntakeskukseen. Kilpailutuksen tarkoituksena on turvata välttämättömät lentoliikenneyhteydet Joensuun, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren, Kemi-Tornion ja Kajaanin osalta. Lisäksi kilpailutetaan Savonlinnan lentoliikenneyhteys, jossa on kyse pidemmästä ajanjaksosta kuin viiden muun kanssa. Kilpailutuksen perusteella Traficomilla on tarkoitus hankkia lentoliikennettä joka alkaa aikaisintaan 19.4.2021 ja päättyy 31.12.2021 näille reiteille. Kilpailutettavat yhteysvälit on määritelty maakuntien lentoliikennettä selvittäneen työryhmän toimesta. Traficom kilpailuttaa erillisenä myös lentoliikennettä Savonlinnan kentälle. Savonlinnaan julkisen palvelun velvoite on nelivuotinen.
Kaikilla EU:n alueelle sijoittuneilla lentoyhtiöillä, jotka täyttävät kilpailutuksen vähimmäiskriteerit, on mahdollisuus jättää tarjouksensa. Koneiden paikkamäärä on Joensuun ja ns. kolmioreittinä liikennöitävässä Kemi-Kokkola reitillä vähintään 50 henkilöä, muilla reiteillä vähintään 29 henkilöä. Hankintailmoitus on julkaistu Euroopan Unionin virallisessa lehdessä sekä Traficomin internet -sivuilla. Tarjouskilpailun materiaali sekä tiedot julkisen palvelun velvoitteesta ovat myös saatavilla Traficomin nettisivuilta. Kilpailutukseen voi osallistua 16. maaliskuuta 2021 asti.
Mahdollisen kalustorikon varalta tarjoajan on pystyttävä toimittamaan tarjouspyynnön ehdot täyttävä liikennöintikalusto reitille 24 tunnin kuluessa kalustorikosta. Korvaavan kaluston on oltava käytössä niin kauan, että alkuperäinen, tarjouksessa ilmoitettu kalusto pystyy jatkamaan liikennöintiä. Tarjoaja vastaa korvaavan kaluston käytön aiheuttamista lisäkustannuksista. Tarjouksen tekevällä lentoliikenteen harjoittajalla on tarjousta tehtäessä oltava vähintään kahden vuoden kokemus säännöllisestä, yhtäjaksoisesta matkustajareittilentoliikenteen harjoittamisesta EU:n alueella vuosien 2015-2020 aikana. Vaatimus koskee myös mahdol-lista tarjoajan alihankkijaa. Alihankkijaa voi käyttää tiettyjen ehtojen mukaisesti. Tarjouksen tekijällä itsellään on oltava omissa nimissään oleva lentotoimintalupa (AOC) sekä lii-kennelupa (operating licence). Jos tarjoaja tulee käyttämään alihankkijaa, tarjouksesta tulee ilmetä, mikä osuus liikenteestä hoidetaan alihankintana. Alihankkijalla tulee olla voimassaoleva liikennelupa ja lentotoimintalupa. Suomen Onnettomuustutkintakeskus huomautti lentoliikenteen kilpailutukseen liittyen lentoturvallisuuskriteereistä onnettomuustutkintansa seurauksena vuonna 2019. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lentoliikenteen kilpailuttaja ei välttämättä aseta kilpailutuksessa turvallisuuteen liittyviä kriteerejä, kun se varoo EU:n kilpailusäädösten rikkomista ja kilpailun hävinneiden operaattoreiden oikeusprosesseja. Lentoliikenneasetus ei kuitenkaan suoranaisesti kiellä lisäehtojen asettamista. Usein kilpailutuskriteerit ovat hinta ja liikenteen täsmällisyys. Lentoliikenteen ostajatahoilla ei OTKESin mukaan ole sopivia ja helppokäyttöisiä mittareita lentoyhtiöiden turvallisuuden arvioimiseen. Ostajina ja kilpailuttajina saattavatkin toimia myös tahot, jotka eivät tunne ilmailualaa syvällisesti. Traficomille osoitettuna turvallisuussuosituksena OTKES totesi, että sen tulisi selvittää ja ohjeistaa miten operaattoreiden lentotoiminnan turvallisuutta ja turvallisuudenhallinnan suorituskykyä voidaan käyttää lentoliikenteen kilpailuttamisen kriteereinä EU-säännökset huomioiden. Euroopan komissiokin sai kilpailutuksiin liittyvän turvallisuussuosituksen, jonka mukaan sen pitäisi puolestaan huolehtia, että luodaan menettely, jolla operaattoreiden turvallisuudenhallinnan suorituskyky ja turvallisuustaso saadaan arvioiduksi tasapuolisesti lentoliikenteen kilpailutuksissa. Lue myös:
|
|||