Qantasin Project Sunrisen ULR (Ultra Long Range) -koelennot saivat jatkoa, kun Boeing 787 Dreamliner (VH-ZNJ, Longreach) lensi Lontoon Heathrow'lta suoran lennon Australian Sydneyhin. Lentoaikaa 11 maan halki kulkeneelle reitillä tuli 19 tuntia 19 minuuttia. Erikoislento aloitti myös Qantasin 100-vuostisjuhlakauden. Qantasin lento QF7879 oli toinen kolmesta Project Sunrisen koelennoista, joilla selvitetään erittäin pitkien ULR-lentojen vaikutuksia lentomiehistöiden ja matkustajien hyvinvointiin. Australialaisyhtiö harkitsee ULR-lentojen käynnistämistä useilla reittipareille jos tulokset ovat sopivia ja lentokonevalmistajat tuovat tarjolle lentokoneita, jotka mahdollistavat kaupallisen toiminnan. Qantas aikoo mahdollisesti aloittaa suorat lennot Australian itärannikolta Lontooseen ja New Yorkiin vuonna 2023. Lopullinen päätös riippuu vielä koelentojen kokemuksista sekä siitä tuovatko Airbus ja Boeing riittävän ajoissa markkinoille yli 300-paikkaisen koneen, jossa on riittävä kantama. Koelennoillaan Qantas hyödyntää uusien koneiden toimitusaikatauluja. Suoran kotiututuksen sijaan kolme uutta konetta siirtolennetään ensin koelennon lähtöpisteeseen, josta lennetään suoralla lennolla määränpäähän Australiaan. Ensimmäinen kolmesta koelennosta lennettiin lokakuussa 2019 New Yorkista Sydneyhin. Tuolloin lentoaikaa kertyi 19 tuntia ja 16 minuuttia. Nyt tehdyn toisen koelennon reitti on pituudeltaan 17800 kilometriä eli noin 1500 kilometriä ensimmäistä lentoa pidempi. Tuuliolosuhteiden myötä lentoaika on kuitenkin lähellä samaa. QF7879 nousi ilmaan Lontoosta 15. marraskuuta ja suuntasi itään yhdentoista maan poikki kohti Australian Sydneytä. Reitti kulki Alankomaiden, Saksan, Puolan, Valko-Venäjän, Venäjän, Kazakstanin, Kiinan, Filippiinien ja Indonesian yli Australian kaakkoiskulmaan Sydneyhin. Suora lento kengurureitillä eli Sydneyn ja Lontoon välillä lyhentää lentoaikaa noin kahdella tunnilla. Qantas kertoo saaneensa palautetta turhasta jatkolennon odottelusta erityisesti liikematkustajiltaan. Heathrow'lta lähtenyt koelento laskeutui kapteeni Helen Trenerryn komennossa Sydneyhin 19 tuntia ja 16 minuuttia myöhemmin. Koneen ohjaamomiehistöön kuuluivat myös vanhemmat perämiehet Chris Agnew ja Tegan Gray sekä perämies Ryan Gill. Kaikkiaan koneessa oli 53 henkeä. Tutkimuslennon aikana matkustamon valaistuksella ja lämpötilasäädöillä sekä venyttelyliikunnalla pyritään parantamaan matkustuskokemusta. Myös ruokailuajat sekä niillä tarjottavat vaihtoehdot on suunniteltu pitkiä lentoja ajatellen. Lennoilla tutkitaan mm. lentomiehistön ja matkustamomiehistön unirytmiä ja jaksamista. Lennolla olleiden neljän lentäjän ja kuuden matkustamotyöntekijän jaksamista seurattiin. Lentäjiltä mitattiin lennon aikana EGG-aivosähkökäyrää ja heiltä otettiin virtsanäytteitä ennen lentoa, sen aikana ja lennon jälkeen. Näin saadaan tietoa melatoniinitasapainosta. Ohjaamossa on myös videokamera, jonka avulla seurataan ohjaajien reaktiokykyä. Myös matkustajien yllä on puettavaa teknologiaa, joka mittaa liikettä sekä altistusta valolle. Tarjolla on myös säännöllistä venyttelyliikuntaa. Ruokavaihtoehtoja ja tarjoiluaikoja vaihdellaan, jotta tietoa kokemuksista saadaan laajemmin. Edellisten lisäksi matkustajat pitävät päiväkirjaa tuntemuksistaan. Sen ylläpito alkaa jo viikko ennen lentoa ja jatkuu lennon aikana sekä kaksi viikkoa lennon jälkeen. Lennon aikana reaktiokykyä ja kognitiivisia kykyjä mitataan erillisellä kokeella. Toisella tutkimuslennolla hyödynnetään jo ensimmäisen eli lokuussa New York - Sydney lennolta saatuja kokemuksia. Viimeinen ja järjestyksessään kolmas Project Sunrise -lento lennetään ensimmäisen tavoin New Yorkista Sydneyhin. 17 800 kilometrin mittaiselle lennolle koneeseen oli tankattu 100 500 kg kerosiinia, josta oli laskun jälkeen Sydneyssä tankeissa edelleen 6300 kg polttoainetta. Määrä olisi mahdollistanut vielä 1 tunnin 45 minuutin lentoajan. Se sisältää myös tarvittavat polttoainereservit. Nyt suoritettu lento oli vasta toinen kaupallisen lentoyhtiön toteuttama suora lento Lontoosta Sydneyhin. Edellisenkin lennon operoi Qantas, joka lensi reitin lähes tyhjällä Boeing 747-400 (VH-OJA) -koneella vuonna 1989. Tuolloin koneeseen oli tankattu polttoainetta merkittävästi enemmän eli 183 500 kg ja matkustajia oli vain 23. Jumbojetillä suora lento kesti 20 tuntia ja yhdeksän minuuttia. Koelentojen Project Sunrise nimi juontaa historiaan ja aina vuoteen 1943 saakka, jolloin lentoja Englannista Australiaan lennettiin Catalina-lentoveneillä ja lentoajan puitteissa ehti nähdä kaksi auringonnousua kummallakin reittivälillä. Qantas operoi reittiä Perthistä Karachiin saakka ja BOAC (nykyinen British Airways) Karachista Lontooseen. Kaikkien aikojen ensimmäinen lento Englannista Australiaan lennettiin jo 12. marraskuuta 1919 eli siitä on kulunut jo reilut 100 vuotta. Tuolloin matkaan kului aikaa 28 päivää. Ensimmäisen kerran Qantas lensi Australiasta Lontooseen jo vuonna 1938 yhdessä Imperial Airwaysin kanssa. Ensimmäinen väli Singaporeen lennettiin Qantasin de Havilland 86 -koneella. Ensimmäinen kengurureitti Sydneystä Lontooseen avattiin vuonna 1947. Nimi on seurausta tuolloisesta kuudesta välillaskusta, jotka tehtiin neljä päivää kestävän lennon aikana. Ilma-aikaa kertyi noin 55 tuntia. Reittiä lennettiin Lockheed Constellationilla, johon mahtui 29 matkustajaa. Vuonna 2018 Qantas aloitti suorat lennot Boeing 787-9 -koneilla Perthistä Lontooseen ja lentoaika on noin 17 tuntia. Kyseessä oli ensimmäinen suora lento Australian ja Euroopan välillä. Kengurureittiä Sydneystä Lontooseen puolestaan lennetään Airbus A380-koneella , joka tekee välilaskun Singaporessa. Matka-aikaa yhdellä välilaskulla tulee 22 tuntia 20 minuuttia. Vuonna 1920 perustettu Qantas aloitti koelennolla myös 100-vuotisjuhlallisuudet. Koelento laskeutui Sydneyhin 16. marraskuuta eli yhtiön 99-vuotisjuhlapäivänä aloittaen 12 kuukautta kestävät juhlallisuudet. Uusi vuosisatajuhlaväreissä lentävä Boeing 787 nähdään Qantasin kainsainvälisillä reiteillä Los Angelesiin, New Yorkiin, San Franciscoon ja Lontooseen. Koneen Longreach-nimi on peräisin yhtiön historiasta. Ensimmäinen lentokonehalli rakennettiin Queenslandin Longreachiin. Kone liittyy muiden ikonisesti nimettyjen koneiden joukkoon. Niitä ovat mm. Skippy, Great Southern Land, Waltzing Matilda ja Jillaroo. Juhlavuonna nähdään myös erikoisrahoja, kun Australiassa kiertoon pääsee viisi miljoonaan yhden dollarin kolikkoa helmikuusta 2020 lähtien. Rahoja on tarjolla 11 erilaista, jotka esittelevät Qantasin historian virstanpylväitä vuosikymmenten varsilta. Mukana rahoissa ovat mm. Avro 504, Catalina-lentovene, Boeing 707, 747 ja Airbus A380. Mukana on myös kenguru-logolla varustettu kuparinen Australian penni. Lue myös:
|
|||