Lufthansa Technik: yli 40 lentoyhtiötä haluaa rahtikonversioita - työn alla jo "A380-800F"

lentorahti_LHTYli 40 lentoyhtiötä on tiedustellut Lufthansa Technikiltä matkustajakoneiden tilapäisiä muutoksia rahtikoneiksi. Ensimmäinen solmittu sopimus koskee Airbus A380 -koneen muuntamista rahtiversioksi ja 15 muuta hanketta on jo toteutusvaiheessa.

Kaikkiaan Lufthansa Technikillä on käynnissä jo 15 tilapäistä rahtikonekonversiota eri konetyypeistä. Asiakkaitaan Lufthansa Technik ei ole julkistanut. Yksi mielenkiintoisimmista hankkeista on A380-800 -koneen rahtimuunnos.

Airbus ei koskaan valmistanut yhtään A380-800F -rahtikonetta, mutta nyt Lufthansa Technik toteuttaa konetyyppiin tilapäisen rahtimuunnoksen. Airbusin suunnitteleman rahtiversion oli määrä kuljettaa kolmella tasolla 71 suurta rahtipallettia ja hyötykuormaa koneeseen olisi mahtunut 150 tonnia. Nyt toteutettavan muutoksen myötä käyttöön on siis tulossa ensimmäinen A380-rahtikoneversio, mutta sen rahtikapasiteetti ei todennäköisesti ole Airbusin aiempin suunnitelmien mukainen. Kyseisen muunnoksen on tilannut toistaiseksi nimeätön asiakas.

Kysyntä on ollut kovaa erityisesti sen jälkeen, kun Airbus oli kehittänyt modifikaation, jonka avulla A330 ja A350 -koneiden economy-luokkien matkustajaistuinten tilalla voitaisiin kuljettaa lentorahtia. Suunnitelma julkistettiin 30. huhtikuuta. Airbusin mukaan sen kehittämää muutosta oli jo tuolloin halukas toteutteamaan 20 lentoyhtiötä.

Matkustajakoneen rahtikoversiossa on kyseessä paljon suurempi työ, kuin pelkkien istuinten irroitus. Työ on tehtävä kunnolla ja toteutettavat ratkaisut on dokumentoitava huolella ilmailuviranomaisia varten. Muutostyöt toteutetaan siten, että ne täyttävät ilmailuviranomaisen myöntämän lisätyyppihyväksynnän vaatimukset.

cabin-cargo-flexibility-Matkustajakoneeksi tyyppihyväksytyssä lentokoneessa ei voi suoraan kuljettaa rahtia matkustamossa, sillä matkustajakoneen ja rahtikoneen tyyppihyväksyntävaatimukset ovat erilaiset. Merkittävimpiä eroja ovat matkustamon lattian kantavuus, joka on matkustajakoneissa alhaisempi kuin rahtikoneissa sekä happi- ja palonsammutusjärjestelmien eroavaisuudet.

Lufthansa Technik työskentelee saadakseen ilmailuviranomaiselta vaadittavat lisätyyppihyväksynnät kaikille yleisimmille lentokonetyypeille. Siten se mahdollistaisi maailman lentoyhtiöille nopeat matkustajakoneiden muutostyöt tilapäisiksi rahtikoneiksi.

Myös Finnair on ilmoittanut suunnittelevansa kahden Airbus A330-300 -matkustajakoneensa muuttamista tilapäisesti rahtiversioksi. Finnair aloitti rahtilennot A350 -matkustajakoneillaan maaliskuun lopulla.

Lue myös: