Malmin lentokentälle uutta kalustoa talvikunnossapitoon – käyttöön harjapuhallinauto

Fresia F2000 4x4_kuva_1Malmin lentokenttäyhdistys on solminut sopimuksen Malmin lentokentän talvikunnossapidosta uuden toimijan kanssa. Talvikaudella kiito- ja rullausteiden kunnossapitoon tulee lentokenttäkäyttöön suunniteltu aurauskone, jossa on myös puhallin ja harja. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisella korpikentällä on käytössään vastaavaa kalustoa.

Helsingissä sijaitsevan lentokentän talvikunnossapito ottaa ison harppauksen eteenpäin, kun käyttöön saadaan lentokenttätoimintaan suunniteltu aurauskone. Lentokenttäyhdistys solmi 2. syyskuuta sopimuksen talvikunnossapidosta suomalaisen Polar Ruoppaus oy:n kanssa. Talvikauden kattavan sopimuksen myötä lentoasemalle sijoitetaan italialaisvalmisteinen Fresia F2000-aurausauto.

40571962_513782012424042_1488692624649879552_nPolar ruoppauksella on aiempaa talvikunnossapitokokemusta satama- ja kaupunkialueilla. Nyt se siirtyy ensikertaa toimimaan lentokenttäympäristöön. Yhtiössä on tosin kokemusta ilmailusta ja omistaja on itsekin ilmailun harrastaja.

Uusi aurauskalusto parantaa Malmin lentokentän toimintaedellytyksiä merkittävästi. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun kotimaisella korpikentällä on käytössä lentokenttäkäyttöön suunniteltua aurauskalustoa.

Fresia F2000 -aura-auton leveä aura puhdistaa kiitotien myös aiempaa paremmin ja nopeammin. Autossa on 5,5 metrin levyinen aura ja 4,2 metrin levyinen harja. Puhaltimessa ilmannoupeus on jopa 500km/h. Kyseessä on dieselkäyttöinen laite, jossa on erikseen ajomoottori ja sekä oma moottori harjapuhaltimelle.

”Etsimme sopivaa aurauskalustoa noin vuoden ajan ja sopiva laite löytyi lopulta Norjasta”, kertoo Polar Ruoppauksen toimitusjohtaja Antti Eskelinen Lentoposti.fi:lle

Fresia F2000 4x4_kuva_2Aurauskalusto on jo toimitettu Suomeen Lofooteilta Avinorin omistamalta Røstin lentokentältä. Kyseessä on Avinorin uutena Italiasta hankkima aura-auto, joka myytin pois uudemman kaluston tieltä.

Polar Ruoppauksen hankkima F2000-aura-auto on valmistettu vuonna 2003. Lentokenttäkäytössä ollut laite on erittäin hyvässä kunnossa. Polar Ruoppauksen mukaan laitteen uushankintahinta olisi ollut aikanaan noin puoli miljoonaa euroa.

Malmin lentokentälle F2000-aura-auto siirretään lokakuun aikana valmistautumaan lumentuloon, jonka odotetaan saapuvan marras-joulukuun aikana. Sopimuskausi alkaa 1.lokakuuta ja jatkuu kevääseen 2019 saakka.

Malmi_Lamberg”Kiitotie ja rullaustiet pyritään auraamaan Malmilla puhtaaksi heti lumisateen päätyttyä. Malmin kentällä säilytettävän kaluston ansiosta aurauksen vasteaika saadaan entistä lyhyemmäksi. Kiitotie on lumisateiden seurauksena käytännössä poissa käytöstä talvikaudella vain muutamien tuntien ajan. Edellisenä talvena auraustarve oli pari-kolmekymmentä kertaa”, avaa Malmin lentokenttäyhdistyksen puheenjohtaja Niko Lamberg lentokentän talvitoimintaa.

 Lumisateen aikana näkyvyysolosuhteet ovat usein kehnot ja sää on mahdollisesti jäätävä. Tuolloin ei lennettäisi näkölentosääntöjen mukaista toimintaa ja lisäksi koneelta vaadittaisiin operointikykyä tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin lentämisestä.

Lentokenttäyhdistys ostaa aurauspalvelun ns. tuntipalveluna Polar Ruoppaukselta. Riski lumettomasta talvestä jää näin aurausyrittäjälle. Polar ruoppauksen mukaan kyseessä ei ole suurikaan liiketoiminta vaan mukana on myös halua auttaa Malmin lentokentän sujuvaa toimintaa.

 Sopimus kattaa kiito- ja rullaustiet sekä osan asematasosta. Myös muut lentokentän toimijat ovat todennäköisesti kiinnostuneita uuden toimijan tarjoamista palveluista halliensa edustojen talvikunnosapidon osalta.

Aurauspalvelun lisäksi Malmin lentokenttäyhdistys ostaa tarvittaessa lumikuorman kasvaessa linkouspalvelua toiselta yritykseltä, joka toimii myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lumivallit kiitotien varrelta on syytä lingota kaemmas. Ne olivan pieni ongelma Malmin lentokenttäyhdistyksen ensimmäisellä talvikaudella. Linkousyritys toimikin Malmilla sen seurauksena jo talvikaudella 2017/2018.

Malmin-lentoasema-ilmasta_5Malmin lentokenttäyhdistys solmi Helsingin kaupungin kanssa vuokrasopimuksen Malmin lentokentästä joulukuussa 2016. Edellinen toimija Finavia poistui Malmilta 31. joulukuuta 2016. Lentokenttäyhdistyksen ja kaupungin välisen sopimuksen myötä lentotoiminta jatkuu vuoden 2019 loppuun saakka.

 Lentokenttäyhdistys pyrkii neuvotteluteitse saamaan Malmin toiminnalle myös jatkoa. Tavoitteena on saada kaupungilta toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus. Malmin lentokenttä on edelleen operaatiomääriltään Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä Helsinki-Vantaan jälkeen. Lentokenttää uhkaa kuitenkin Helsingin kaupungin suunnittelema asuntotuotanto.

Lue myös: