Nyt julkistettu luonnos on monipuolisen RPAS-toiminnan (Remotely Piloted Aircraft Systems) mahdollistava ja edustaa varsin liberaalia lähestymistapaa asiaan.
Miehittämättömillä ilma-aluksilla tarkoitetaan ammattikäytössä ilmassa liikkuvia aluksia, jossa ohjaaja ei ole aluksen sisällä, vaan ohjaa niitä maasta käsin kauko-ohjaimella. Lennokit voivat siis olla aivan samanlaisia laitteita, mutta niitä käytetään vain harrastekäytössä.
Tavoitteena on luoda edellytykset kokeiluille ja toiminnan kehittämiselle turvallisuusnäkökulmaa unohtamatta. ”Miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva sääntely on hyvä esimerkki uudenlaisesta ajattelutavasta”, sanoi Trafin pääjohtaja Kari Wihlman tänään 6. toukokuuta avatessaan ilmailun asiantuntijoille suunnatun Trafi Ilma 2015 –seminaarin Helsingissä.
”Tavoitteenamme on ollut luoda nykyaikainen, liberaali kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja, miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva sääntely, jolla kaupallinen hyödyntäminen on aidosti mahdollista, ilman tarpeettoman raskasta byrokratiaa. Kansallinen sääntely ei saa olla kehityksen jarruna Suomessa”, Wihlman totesi. ”Pyrimme omalta osaltamme mahdollistamaan myös miehittämättömien ilma-alusten erilaisia käyttökokeiluja sekä vaikuttamaan eurooppalaisen sääntelyn kehitykseen.”
Turvallisuusarvioinnissa on tunnistettu riskitekijöitä, jotka edellyttäisivät mahdollisesti lisää muutoksia määräysluonnoksen sisältöön. Valittaessa keinoja asetetun turvallisuustason saavuttamiseksi kyse on arvovalinnoista. Trafi pyytääkin lausunnoissa ottamaan kantaa myös siihen, miten turvallisuusarvioinnin tulokset tulisi määräyksen viimeistelyssä ottaa huomioon. Trafi pyytää lausuntoa miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien lennättämistä koskevasta määräysluonnoksesta 19. kesäkuuta mennessä. Määräysluonnos (PDF) päivitys 1020: laajennettu juttua ja lisätty kuvia. Lue myös:
|
|||