Norwegian on ensimmäisenä lentoyhtiönä alkanut purkaa ja lastata matkustajia Helsinki-Vantaan ja Oulun lentoasemilla myös lähtöportille matkustajasiltojen päähän tulevien koneiden takaosasta. Kyseessä on osa isommassa palapelissä, jossa yhtiö on yhdessä Finavian kanssa käynyt läpi lentoasemapalveluiden eri vaiheet. Näin pyritään vähentämään jonotusaikoja ja varmistamaan koneiden aikataulussa pysyminen. "Olemme tammikuusta asti viikoittaisissa tapaamisissa yhdessä Finavian ja huolintayhtiömme Servisairin kanssa hakeneet ratkaisuja kenttäpalvelujen kehittämiseksi. Nopeus ja joustavuus kenttäpalveluissa tarkoittavat myös matkustajille mukavampaa matkaa", sanoo Norwegianin Suomen lentoasematoiminnoista vastaava johtaja Mikael Olsson. Norwegian, Servisair ja Finavia ovat osa osalta käyneet läpi palveluita ja kiinnittäneet huomiota myös pieniin asioihin, kuten kuulutuksiin ja matkustajien riittävään opastukseen palvelupisteissä. Automaattinen matkatavaraluovutus käyttöön Norwegian aloitti automaattisen check-in -palvelun heti aloittaessaan toimintansa Helsinki-Vantaalla. Check-in -kioskeja on Norwegianin lähtötiskien läheisyydessä 14 ja lisäksi muissa vastaanottoauloissa. Automaattista check-in -palvelua käyttää yli 90 prosenttia Norwegianin matkustajista. Norwegian aloitti hiljattain ensimmäisenä lentoyhtiönä Helsinki-Vantaan lentoaseman kahdella vastaanottotiskillään itsepalvelun matkatavaroiden luovutuksessa. Automaattinen lukulaite lukee check-in -pisteessä saadut koodit ja matkalaukut voi jättää kuljetukseen. Matkustajat ovat omaksuneet palvelun hyvin. Tukholman Arlandassa saatujen kokemusten perusteella järjestelmä vähentää jonottamista merkittävästi. Takaportaat käyttöön Norwegian otti ensimmäisenä lentoyhtiönä Helsinki-Vantaalla käyttöön takaportaat matkustajasiltaan tulevissa koneissaan. Ne tulevat käyttöön myös Oulussa. Takaovet ovat Helsinki-Vantaalla käytössä kahdella portilla. "Koneiden purkamis- ja lastaamisajat puolittuvat tämän ansiosta. Koneen pakkaaminen on aiemmin vienyt 20–25 minuuttia, nyt pääsemme 10–12 minuuttiin", Mikael Olsson kertoo. Turvakysymykset ovat tärkeitä. Kenttäalue, jota pitkin takaportaille siirrytään, on tarkkaan rajattu ja merkitty (suojatieraidoitus kuvassa). Matkustajia opastetaan ja henkilöstö myös valvoo matkustajia koko ajan heidän siirtyessä boarding-tiskiltä kentälle ja edelleen koneeseen. "Helsinki-Vantaalla Norwegianin lennoista lähti elokuussa aikataulussaan 91 prosenttia, Oulussa 95 prosenttia ja Rovaniemellä 96 prosenttia. Talvikausi on silti aina haasteellinen, jäänpoisto ja matkustajien runsaampi vaatetus vievät aikaa. Uudistukset antavat meille mahdollisuuden pitää kiinni aikatauluista myös hankalimmissa olosuhteissa", Mikael Olsson uskoo.
|
|||