Rahtiyhtiö NGA perustettiin vuonna 2011. Matalan kustannusrakenteen ja ohuen organisaatiomallin mukaisesti toiminut NGA kasvatti liiketoimintaansa kattamaan rahtilennot neljällä eri mantereella. Vuonna 2011Finnairin toimitusjohtajana ollut Mika Vehviläinen kehui NGA:n ja Flybe Nordicin olevan lentämiset uusia tuotantoalustoja. Flybe Nordic siirtyi keväällä 2015 jälleen Finnairin omistukseen.
Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n viimesimmän maaliskuun kattavan tilaston mukaan rahtikysyntä jatkaa vaatimatonta kasvua. Vuoden 2015 maaliskuussa kasvua oli koko markkinoilla vain 1,6 prosenttia. Alkuvuosia 2014 ja 2015 verrattessa kasvua oli 5,3 prosenttia. Eurooppalaisyhtiöillä markkinat kuitenkin taantuivat maaliskuussa 2,4 prosenttia. NGA operoi rahtilentoja Finnairin entisillä McDonnell Douglas MD-11 -koneilla. Yhteistyö Finnair Cargon kanssa päättyi jo aiemmin. Viimeinen Finnair Cargon MD-11-rahtilento operoitiin Hong Kongista joulukuussa 2014.
Tämän lisäksi Finnair on aloittanut uuden Air Cargo Center -rahtiterminaalin rakennustyöt Aviapolis-alueelle. Sen avulla varaudutaan A350 XWB -koneiden myötä haettavaan kasvuun. Finnair Cargo Oy omistaa NGA:sta 40 prosenttia. Yhtiön muut omistajat ovat Neff Capital Management LLC, Daken Capital Partners LLC sekä Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Lue myös:
|
|||