(päivittynyt 9.5 klo 10.10) Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue on saanut molemmat uudet Airbus Helicopters H215 -meripelastushelikopterinsa Helsinki-Malmin tukikohtaan. Uusi kalusto on hyvin edenneiden harjoituslentojen myötä saavuttamassa päivystysvalmiuden jo kesäkuun alussa. Raja päivittää myös kolme vanhempaa Super Pumaansa vastaamaan uusia koptereita. Jälkimmäinen kahdesta uudesta meripelastushelikopterista saapui Helsinki-Malmille perjantai-iltana 6. toukokuuta kello 17.00. Siirtolento Ranskan Marignanesta kesti 11 tuntia 40 minuuttia. OH-HVQ:n päällikkönä siirtolennolla toimi ensimmäisen kopterin siirtolennon tavoin Mikko Kallio. Lennon perämiehenä toimi Ari Lakio. Lennon miehistöön kuuluivat myös lentomekaanikot Mikko Ketonen ja Jussi Satokari sekä lentotoiminnan johtaja Jari Multanen. H215-helikopterin toiminta-aika on neljä tuntia ja tankkausvälilaskut tehtiin Ranskan Paris Vatryssa (LFOK), Saksan Mönchengladbachissa (EDLN) sekä Bundespolizein heliportille Bad Bramstedtissa (EDHX), jossa kopteri ja miehistö yöpyövät ensimmäisen siirtolentopäivän päätteeksi. Toisen siirtolentopäivän aikana kopteri tankattiin Ruotsin Kalmarissa (ESMQ). Viimeisellä lento-osuudella Helsinki-Malmille Super Puman miehistö käytti oransseja merilentopukuja. "Olemme olleet erittäin tyytyväisiä vastaanottamiemme H215-koptereiden laatuun ja niissä on ollut vain pikkuvikoja. Vastaanotot Rankassa etenivät sujuvasti juuri hyvän laadun takia", kertoo Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari. Vartiolentolaivue on harjoitellut ensimmäisellä, helmikuussa 2016 Malmille saapuneella H215-kopterillaan ahkerasti. OH-HVP on parhaillaan 200 lentotunnin huollossa Malmin tukikohdassa. Varsinaisia harjoituslentoja päivysvalmiutta ajatellen oli lennetty huhtikuun lopussa noin 80 tunnin verran. Nyt Malmille saapunut OH-HVQ aloittaa päivystysvalmiuteen tähtäävät lennot 9. toukokuuta alkavalla viikolla. Kolme vanhaa Super Pumaa käy läpi massiivisen päivitysoperaation Rajavartiolaitos päivittää kolme aiempaa Turkuun sijoitettua AS332L1 Super Puma -versiota samaan tasoon uusien H215-helikoptereiden kanssa. Kopterit saavat siis kokonaan uudet järjestelmät täysin läpikäytyyn vanhaan runkoon. Päivitysoperaatio tehdään Ranskan Marignanessa. Ensimmäisen täysin puretun kopterin eli OH-HVF:n osalta työ on edennyt hyvin. Noin 8600 lentotuntia lennetystä kopterista ei löydetty mitään suuria ongelmia eikä lainkaan murtumia. Ennen pohjamaalausta joitakin kopterin niittauksia vahvistettiin. OH-HVF:n odotetaan valmistuvan touko-kesäkuussa 2017. Kyseessä on ensimmäinen tämän tason päivitys ja aikataulu onkin venynyt hieman. Toinen kopteri lähtee Ranskaan arviolta maalis-huhtikuussa 2017. Päivitystyö pyritään ajoittamaan niin ettei kaksi kopteria olisi samaan aikaan Marignanessa paria kuukautta pidempään. Sen on määrä valmistua toukokuussa 2018. Kolmas kopteri lähtee Marignaneen tammikuussa 2018 ja se valmistuu helmi-maaliskuussa 2019. Aikataulut ovat nyt voimassa olevia arvioita ja ne voivat muuttua. Peruskorjaus tuo kolmelle 80-luvulla hankitulle Super Pumalle noin 20 vuotta lisää käyttöaikaa. Myös päivitettävät Eurocopter (Aerospatiale) AS332L1 Super Puma -helikopterit tunnetaan muutostöiden valmistuttua nykyisellä tyyppimerkinnällä Airbus Helicopters H215. Päivitys 9.5 klo 10.10: Lisätty siirtolennon miehistön nimet ja tarkenettu vanhemman kaluston päivitysaikataulua. Lue myös:
|
|||