Rovaniemen lentoaseman lentoliikennealueen uudistamiseen 65000 tonnia asfalttia ja 130 km kaapelia

EFRO_kiitotie_03_21Toukokuussa Rovaniemellä alkavan kiitotieremontin aikana lentoliikennealueilla kiitotie, rullaustie ja asemataso päällystetään uudelleen ja valaistustekniikkaa uusitaan. Lentoasemalla uudelleenpäällystettävä pinta-ala on noin 50 hehtaaria. Asfalttimassaa kiitotieremontissa kuluu noin 65 000 tonnia ja kiviainesta tarvitaan jopa 120 000 tonnia.

"Puhutaan tuhansista autokuormallisista. Urakkaan kuuluu toki paljon muutakin kuin asfaltin repimistä ja uudelleenpäällystystä: esimerkiksi uusia valoja asennetaan rullaus- ja kiitoteille satoja kappaleita ja kaapeleita upotetaan asfaltin alle yhteensä jopa 130 kilometriä", sanoo aluejohtaja Veli-Pekka Pitkänen Finaviasta.

Kiitotiellä Finavia ottaa käyttöön led-valaistusta, joka vähentää energiankulutusta merkittävästi. Edellisten lisäksi Rovaniemellä korjataan mm. korjataan sadevesiviemäröintejä. Samalla uusitaan myös asematasolla olevia lentokoneiden seisontapaikkoja ja korjataan sekä kiitotien päissä olevia rullausteitä parannetaan laajarunkokoneille paremmin sopiviksi.

"Kiitotieremontin tavoitteena on lentoturvallisuuden ja sujuvuuden varmistaminen ja samalla tietenkin luodaan hyvä pohja lentoliikenteen kasvulle. Vaikka laaja päällystysurakka alkaa jo toukokuussa, voimme vaiheistuksen ansiosta käyttää kiitotietä alkukesällä vähän lyhempänäkin", toteaa Pitkänen.

Rovaniemi on Suomen ensimmäinen verkostolentoasema, jossa otetaan käyttöön led-tekniikkaa kiitotien valaistuksessa. Halogeenivalaisimia vaihdetaan led-valoihin paitsi energiansäästön vuoksi, myös siksi että niitä ei tarvitse huoltaa yhtä paljon.

"Vaihtamalla valaisimet uuteen tekniikkaan saamme vähennettyä energiankulutusta jopa 80 prosenttia. Positiivista on myös se, että ledien huoltotarve on merkittävästi pienempi ja käytettävyys parempi halogeenivalaisimiin verrattuna", toteaa liikennealuepalveluiden päällikkö Heikki Heinijoki Finaviasta.


Kolmivaiheinen remontti

Kiitotieremontin ensimmäinen vaihe alkaa 16. toukokuuta, mutta lentoliikenne voi jatkua alkukesän normaalisti. Toisen vaiheen aikana 28.6.–31.7. lentoasema on kokonaan suljettu. Rovaniemen lentoasema avataan lentoliikenteelle jälleen 1. elokuuta ja kiitotieremontti saadaan päätökseen elokuun loppuun mennessä.

Lentoaseman ollessa suljettu lentomatkustajille on tarjolla ilmainen bussiyhteys läheisille lentoasemille Ouluun ja Kemi-Tornioon. Erillistä bussilippua ei tarvitse hankkia, vaan bussinkuljettajalle tulee esittää lentolippu kyseisille lennoille.

Ensimmäinen vaiheen aikana eli 16.5.–27.6 lentoliikenne Rovaniemelle jatkuu, mutta kiitotie on käytössä normaalia lyhempänä. 13.–27. kesäkuuta lentoasema on kiinni öisin klo 22.00–05.30.

Lentoasema on kokonaan suljettu remontin toisen vaiheen aikana 28.6-31.7. Tuolloin Finavia järjestää lentomatkustajille ilmaisen bussikuljetuksen Rovaniemeltä Ouluun arkipäivisin Norwegianin lennoille D8105 ja D8104 Oulusta Helsinki-Vantaalle ja sunnuntaisin lennoille D8111 ja D8110. 

Bussikuljetukset järjestetään Kemi-Tornion lentoasemalle seitsemänä päivänä viikossa Finnairin lennoille AY 4586 ja AY4585 sekä AY 4588 ja AY4587.

Bussi lähtee Rovaniemen lentoasemalta Kemi-Tornion lentoasemalle kolme tuntia ennen lennon aikataulunmukaista lähtöaikaa. Kemi-Tornion lentoasemalta bussi lähtee Rovaniemelle noin puoli tuntia lennon laskeutumisen jälkeen. Ajoaika on noin 1,5 tuntia.

Kolmas vaihe: 1.–31.8.
Lentoliikenne jatkuu kolmannen vaiheen aikana, joka toteutetaan 1.-31. elokuuta. Tuolloin kiitotie on käytössä normaalia lyhempänä. 1.-12. elokuuta lentoasema on kiinni öisin kello 22.00.–05.30.

"Käynnissä olevan lentoliikenteen vuoksi Rovaniemen lentoaseman lentoliikennealueiden päällystys on haasteellista, mutta onneksi meillä on paljon kokemusta lentokenttätöistä. Esimerkiksi viime kesänä urakoimme Vaasan ja Kittilän lentoasemilla. Olemme iloisia, että hyvä yhteistyö Finavian kanssa jatkuu", kertoo aluejohtaja Sami Horttanainen NCC:stä.

Lue myös aiemmat uutisemme Rovaniemen tulevasta kiitotieremontista: