Sähkölentokoneyhdistys tilaa Pipistrel Alpha Electro:n - sähkölentokone Suomeen jo kesällä

Alpha_2_JFMalmin sähkölentokoneyhdistyksen hallitus teki perjantaina 27. huhtikuuta historiallisen  päätöksen sähkölentokoneen tilaamisesta. Yhdistys odottaa saavansa kaksipaikkainen täyssähköisen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone Suomeen kesäkuun lopulla. Kyseessä on Suomen ja mahdollisesti myös Pohjoismaiden ensimmäinen täyssähköinen lentokone.

Malmin_sahkolentokoneyhdistys_kopautusSähkölentokoneyhdistys on keskustellut tilauksestaan Pipistrelin kanssa jo aikaisessa vaiheessa. Nyt tehdyn päätöksen myötä varsinainen tilaus tehdään vappuviikolla.

Suomeen näillä näkymin kesäkuussa saapuva koneyksilö saattaa olla pohjoismaiden ensimmäinen sähkölentokone. Käynnissä on kilpajuoksu norjalaisten kanssa.

Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneesta julkistettiin ensimmäiset versiot jo vuonna 2014 Valmistjaan strategiana on tyyppihyväksyttää kone LSA (Light Sport Aircraft) -luokkaan. Sen vaatimuksena on myös tuotanto- ja suunnitteluketjujen hyväksyminen. Kuluvan vuoden lopulla tehtaan odotetaan saavan ns. permit to fly -luvan vaikka varsinaista tyyppihyväksyntää ei vielä ole saat. Tällä perusteella Pipstrel käynnistää kymmenen koneen tuotannon.

Alpha_1_JFKaikkiaan koneita on toimitettu tai toimituksessa on noin kymmenkunta sähkölentokonetta Australiaan, Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Sveitsiin. Pipistrelin sähkölentokoneen listahinta on noin 140 000 euroa.

Malmin sähkölentokoneyhdistys koelensi Pipistrel Alpha Electron lokakuussa 2017. Yhdistyksen mukaan koneen huoltokulut alhaiset ja muut käyttökustannukset hyvin kilpailukykyiset.

Suomessa konetyyppi tullaan rekisteröimään ultrakevyt-luokkaan. Näin se saadaan lentämään nopeammalla aikataululla. Hanke etenee hyvässä yhteistyössä Suomen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Pipistrelin tehtaan kanssa. Myös Pipistrelin suomalainen maahantuoja tukee hanketta.

Vaikka kone rekisteröidään Suomessa ultrakevyeksi on se kuitenkin täysin samanlainen kuin LSA-luokassa. Tositus tehdään kuitenkin eri lailla ja kyse on ensimmäisesta tapauksesta EASA-maissa.

Alpha_4_JFTrafilta on tulossa sähkölentokoneille omia kuormattavuusmääräyksiä. Ultrakeveiden osalta on tulossa voimaan myös MTOM-painon nousu. Sähkölentokoneen osalta lisäksi tyhjäpainoissa koneen akku lasketaan polttoaineeksi, joka puolestaan laskee tyhjäpainoa. Trafi aikoo ottaa käyttöön rajan, jonka mukaan ultran MTOM onmaksimissaan 600 kg. Prosessin odotetaan valmistuvan vuodenvaihteessa 2018/2019.

Kone saataneen koelentolupiin heinäkuun 2018 aikana ja siitä alkaa tyyppitarkastusprosessi. Sen hyväksytty suorittaminen tuo koneelle tyyppitodistuksen.

Varsinaista koelentotuntimäärää eri ole määritetty vaan hanke etenee prosessina, jossa hyväksytään koneen primäärirakenteet yksi kerrallaan. Vastaava Alpha Trainer on jo hyväksytty Suomessa. Koelento-ohjelman aikana tehdään myös melumittaukset. Vasta koelentovaiheen jälkeen koneella päästään antamaan laajemmin peruskoulutusta muille ohjaajille.

Alpha_3_JFMalmin sähkölentokoyhdistyksellä on nykyisin noin 50 jäsentä. Yhdistyksen tavoitteena on koota yhteen sähköisen lentämisen toimijoita. Jo nyt tehdään yhteistyötä Metropoli ammattikorkeakoulun kanssa ja alkamassa on teknologiayhteyistyö erään merkittävän suomalaisyhtiön kanssa.

Yksi merkittävimpiä yhdistyksen toimia on olla mukana Teknologiatellisuuden sähköisen liikenteen työryhmässä tuomassa sille ilmailutietoutta. Kaikenkaikkiaan yhdistyksellä on paljon suunnitelmia sähköisten lentolaitteiden osalta.

Sähkölentokoneyhdistys painottaa sähköisen ilmailun ottavan parhaillaan merkittävää kehitysloikkaa, jonka seurauksena seuraavien vuosikymmenten aikana tapa liikkua tulee muuttumaan radikaalisti. Samalla lentäminen muuttuu entistä ekologisemmaksi. Sähkökäyttöiset lentokoneet eivät tuota pyörä- ja raideliikenteen aiheuttamia  hiukkaspäästöjä ja myös meluhaitat vähenevät. 

Pipistrel_AE_engine_1Pipistrelin Alpha Electro, joka tunnetaan myös protonimellä WATTsUP on yli 50 kw:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu kaksipaikkainen lentokone. Sen maksimi lentoonlähtöpaino on 550kg. Hyötykuormaa se voi kuljettaa 200 kg. Koneen toiminta-ajaksi luvataan 60 minuuttia sekä tarvittavat reservit.

Alpha Electro on Pipistrelin viides sähkölentokonehanke ja toinen, joka on edennyt kaupalliseksi tuotteeksi. Konehanke on saanut rahoitusta EU:n Horizon 2020 -projektissa.

Päivitys: Korjattu määräysmuutosten arvioitua voimaantuloa vuodenvaihteeseen 2018/2019.

Lue myös: