SAS lisää lentoja Suomeen ja ensisijaisesti Helsinkiin - luvassa lentoja Turkuun sekä Vaasaan ja Tampereelle

SAS_A321LR_deliv(Päivittynyt 25.10. klo 16.55) SAS vastaa kasvavaan kysyntään lisäämällä verkostoonsa merkittävästi uusia kohteita ja lentoja IATA-talviaikataulukaudelle 2021-2022. SAS lentää talvikaudella jo 150 reittiä 90 eri kohteen välillä ja kasvattaa läsnäoloaan myös Suomessa.

SAS parantaa lentoyhteyksiä Suomesta nyt erityisesti Helsinki-Vantaalta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Osloon yhteyttä ei ole tulossa. SAS:n mukaan kysyntä on kasvanut erityisesti työmatkaliikenteessä juuri Kööpenhaminaan, mutta myös Tukholmaan. SAS on lentänyt pandemian aikana kesäkuusta 2020 lähtien Helsingin ja Tukholman välillä. 

SAS täsmensi maanantaina 25. lokakuuta lentävänsä Kööpenhaminaan aamuvuorot suuremmalla Airbus-kalustolla ja Tukholmaan lisätään lentoja vaiheittain marraskuun aikana ja kahden päivittäisen lennon määrät kasvavat jo neljään päivittäiseen vuoroon. Jatkossa Helsingin reiteillä nähtäneen pääsääntöisesti SAS:n Airbus A320 -koneita, mutta myös pienempiä Bombardier CRJ -koneita.

Vuoden 2022 puolella SAS aikoo avata lentoyhteyden myös Tukholman Arlandan ja Turun välille. Avauslennon päivämäärä ei ole vielä varmistunut, mutta lentoja on luvassa päivittäin myös viikonlopuille. Arkisin edestakaisia lentoja olisi vähintään kaksi. SAS:n tavoitteena on luoda hyvät jatkolentoyhteydet yhtiön omaan verkostoon Tukholmasta, joita myös liikematkailijat voivat hyödyntää.

SAS suunnittelee lisäksi lentojen käynnistämistä Tampere-Pirkkalasta ja Vaasasta Tukholmaan. Näiden osalta suunnittelu on vasta alkuvaiheessa, mutta vuosi 2022 on kuitenkin ollut esillä lentojen avauksen osalta.

Sen sijaan paluu Ouluun ei ainakaan tällä hetkellä ole SAS:n suunnittelupöydällä. SAS lensi Oulusta Tukholmaan marraskuusta 2018 tammikuuhun 2021 saakka. Reitille ei saatu riittävästi matkustajia ja se lopetettiin kannattamattomana.

ES-ATI_020120bMaakuntakentiltä SAS lentää Tukholmaan lähtökohtaisesti ATR-72-600 -koneilla, joita sille operoi Regional Jet OÜ. Aiemmin osalla näistä lennoista käytettiin myös Bombardier CRJ -suihkukoneita.

Lentojen kysyntä oli koronaviruspandemian takia pitkään olematonta. Nyt kysynnän kasvaessa avataan esimmäisenä perusreittejä ja vasta myöhemmin arvioidaan mahdollisia tarjontaa täydentäviä lentoja kuten lomareittejä Suomesta Eurooppaan. Aiemmin SAS on lentänyt kausireittiä Tampere-Pirkkalasta Malagaan.

Talviaikataulukaudella SAS lentää entistä enemmän skandinaavisten pääkaupunkien välillä sekä merkittävästi enemmän myös suurkaupunkeihin Euroopassa.

Esimerkiksi Kööpenhaminasta, Oslosta ja Tukholmasta on tarjolla kolme päivittäistä lentoa Lontooseen sekä yksi päivittäinen lento Manchesteriin. Aiemmin mainitun Helsingin lisäksi yhteydet SAS:n verkostossa paranevat myös Brysseliin, Dubliniin, Frankfurtiin, Hampuriin, Müncheniin ja Pariisiin. Lentoja on tarjolla myös yhdeksään talvihiihtokohteeseen, jotka ovat Sälen, Östersund, Salzburg, Innsbruck, Milano, Venetsia, München, Geneve ja Zürich.

Talven aikana SAS palauttaa useita lentoyhteyksiä verkostoonsa Tanskassa ja Kööpenhaminasta Itä- ja Keski-Euroopan kohteisiin. Norjassa SAS vastaa kasvavaan kotimaanmarkkinan kysyntään lisäämällä lentoja Bergeniin, Stavangeriin, Bardufossiin ja Haugesundiin. Lentoyhteydet palaavat myös Trondheimiin ja Tromssaan.

Ruotsissa SAS avaa Tukholmasta uusia reittejä Kiovaan ja Teneriffalle sekä palauttaa yhteyden Madeiralle. Göteborgista SAS avaa uuden reitin Gran Canarialle.

Päivitys 25.10. kello 16.55: Lisätty SAS:n ilmoittamat viikkovuoromäärät Tukholmaan sekä tieto Kööpenhaminen aamulentojen suuremmasta konetyypistä.