Alkuperäinen lähtökenttä eli Nanjing olisi tarjonnut lento-operaatiolle kaksi vaihtoehtoista reittiä. Toinen etelämpää ja toinen pohjoisempaa ohi Japani ja yli Tyynen valtameren. Japanista lähdettäessä vaihtoehtona enää pohjoinen reitti, joten sääolosuhteita seurataan entistä tarkemmin. Keskiviikolle 24. kesäkuuta suunniteltu ensimmäinen lähtöaika Japanin aikaa (17.30 UTC) ei toteutunut vaan SI2 ja André Borschberg joutuivat odottelemaan lähtöään Nagoyan Komakin lentokentän kiitotien 34 lähtöpaikalla. Syynä viiveeseen olivat viimehetken sääennusteet suunnitellulla reitillä. Sääolosuhteiden on oltava suotuisat kevyen, hitaan ja matalalla lennettävän lennon turvallisille suorittamiselle. Pitkä seisokki Nagoyassa jatkuu edelleen Solar Impulse 2:n lähtö peruttiin vaihtelevien ja epäluotettavien sääennusteiden takia hieman ennen kello 22.00 (19.00 UTC) Suomen aikaa. Lähdön venyminen toi aamun sarastuksen entistä lähemmäs jolloin tuulet voimistuvat Nagoyassa. Kevytrakenteinen kone on sään armoilla. "Kyseessä oli keltainen vihreä", totesi Solar Impulse 2 -ryhmä yrityksen peruunnuttua. Siivenkärkiväliltään jumbojettiä suuremman ja henkilöauton painoisen SI2-koneen siivet on päällystetty 17 248 aurinkokennolla. Niiden paksuus on vain 135 micronia. Kone on varustettu neljällä 17,4 hevosvoimaisella moottorilla, joiden hyötysuhde on huimat 94 prosenttia. Solar Impulse 2 -koneen kolmannelle lähtöyritykselle ei vielä kerrottu tarkempaa aikaan. Ryhmän mukaan työ jatkuu edelleen. Lue myös:
|
|||