Sukhoi Superjet SSJ100 kolmelle Finnairin Euroopan reitille - operaattorina CityJet

CityJet_SSJ100_noseLentäjäpulan vaivaamat Finnair ja Norra ulkoistavat lisää Euroopan reittejään. Erityisesti Norran lentäjien resurssivajeesta johtuen Finnair aloittaa yhteistyön irlantilaisen CityJetin kanssa Varsovan, Billundin ja Geneven reiteillä. Lennot lennetään Sukhoi Superjet SSJ100 -koneella.

CityJet lentää Finnairin Varsovan, Billundin ja Geneven reittejä 15. elokuuta alkaen aina 31. elokuuta saakka. Lennot operoidaan yhtiön Sukhoi Superjet SSJ100 -kalustolla.

CityJetin upouusissa SSJ100 -koneissa on 98-paikkainen matkustamo ja riveillä on viisi istuinta, jotka tarjoavat 32 tuuman istuinvälin. Koneen matkustamo on yli kaksi metriä korkea.

Lennoilla on CityJetin oma englantia puhuva miehistö. Mukana lennoilla on myös yksi Norran matkustamohenkilökunnan jäsen tukemassa lennon asiakaspalvelua, joka on Finnairin konseptin mukainen sekä tarjoilun, että lennonaikaisen myynnin osalta. Lentojen aikataulu pysyy samana.

Finnair tarjoaa muutoksen takia mahdollisuuden siirtää matkaa samalla reitillä yhden kerran ilman kuluja 1. syyskuuta ja 1. lokakuuta väliselle ajalle. Vaihtoehtoina on myös toinen oneworld -operaattori paikkatilanteen salliessa kuten myös takaisinmaksu ostetusta lentolipusta.

Lentoja operoiva vuonna 1998 perustettu CityJet osti lokakuussa 2015 suomalaisen Blue1-lentoyhtiön. Cityjet lentää nykyisin jo Suomessa, kun se operoi lentoja SAS:lle Bombardier  CRJ900-koneilla. Irlantilaisyhtiö suorittaa viikoittain satoja lentoja eri yhtiöille ympäri Eurooppaa.

CityJet aloitti ensimmäisenä eurooppalaisyhtiönä lennot Sukhoi Superjetillä kesäkuussa 2016. Uusia SSJ100 -koneita on yhtiön laivastossa nyt kaksi. Kaikkiaan Cityjet on tilannut koneita 15 ja sillä on optiot 16 lisäkoneeseen.

Sukhoi Superjet on valmistettu venäläis-eurooppalaisella yhteistyöllä. Mukana ovat Sukhoi sekä italialainen Finmeccanica-Alenia Aermacchi. Koneessa on länsimainen Thalesin avioniikka ja moottoreina on venäläis-eurooppalaisena yhteistyönä valmistetut SaM146 -moottorit. Ne on valmistanut PowerJet, jonka takana ovat ranskalainen Snecma ja venäläinen Saturn. SSJ100-koneen ensilento tehtiin toukokuussa 2008.

Koneen pääoperaattoreita ovat Aeroflot ja meksikolainen Interjet sekä Gazpromavia. Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA myönsi koneelle tyyppihyväksyntänsä vuonna 2012.

Finnair ja Norra ovat viimeaikoina ulkoistaneet lentojaan mm. HiFlylle, Jettimelle ja AirBerlinille. Yhtiöt ovat lisäksi tehneet muutoksia kotimaan reittiliikenneverkostoon.

CityJetin Superjetin wetleasing kolmelle reitille on ensimmäinen kerta, kun Finnair käyttää matkustajaliikenteessään venäläisvalmisteista konekalustoa.

Lue myös: