Ensimmäinen Kehäradan kahdesta uudesta tunneliasemasta on valmistunut Helsinki-Vantaan lentoasemalle. 40 metrin syvyydessä sijaitseva Aviapolis on samalla Suomen ensimmäinen täysin maan alla sijaitseva rautatieasema. Se sijaitsee Aviabulevardin varrella Tikkurilantien pohjoispuolella. Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen rakennusurakka aloitettiin toukokuussa 2009 louhimalla maanpinnasta 40 metrin syvyyteen ulottuva huoltotunneli. Huoltotunnelista urakka eteni varsinaisen asemahallin sekä edelleen rautatietunnelien louhintaan ja lujittamiseen. Liikennevirasto käyttää Aviapoliksesta termiä "täysin maanalainen rautatieasema". Itse asiassa Kehäradan alkupään eli Vantaankosken radan varrella sijaitseva ja jo 1975 avattu Malminkartanon rautatieasema on myös maan alla. Vaikka varsinainen rata kulkee ulkona, asemalaiturit ovat lähes kokonaan tunneliosuudella. "Aviapoliksen työmaahan kuului kaarevan asemahallin louhinnan ja varustelun lisäksi kahden rautatietunnelin rakentaminen noin kilometrin mitalta sekä lentokentän että Vantaankosken suuntaan. Vaativalla tunnelityömaalla työskenneltiin samanaikaisesti parhaimmillaan jopa 20 eri osakohteen parissa", projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo. Aviapoliksen aseman yleisilmettä leimaavat punaiset betoniseinät ja laiturialueen ylle kaartuvat teräsrangat. Maan päällä Aviapoliksen asemasta näkyy matkustajille aseman kaksi sisäänkäyntipaviljonkia. Tulevaisuudessa tunneliasema palvelee Aviapoliksen uudella yritys- ja asuinalueella työskenteleviä ja asuvia. Myös Suomen Ilmailumuseo on kivenheiton päässä aseman pohjoissisäänkäynnistä. Aviabulevardin varteen ja rautatieaseman päälle rakentuu tulevina vuosina keskus, jossa on mahdollista asua, tehdä töitä ja harrastaa. Asukkaita alueelle tulee noin 2 000 ja toimistotilaa 15 000 työntekijälle. Lisäksi on suunnitteilla ainakin hotelli ja lähipalvelut alueen asukkaille ja työntekijöille. Asemalle mahtuu parhaimmillaan jopa yli 2 000 yhtäaikaista matkustajaa. Lentoasemalle Aviapoliksesta hurauttaa junalla muutamassa minuutissa, ja Helsingin keskustaan matka taittuu puolessa tunnissa. Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lento-aseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kyseessä on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Aviapoliksen alue kehittyy muutenkin huimaa vauhtia Kehä III:n, Tikkurilantien ja Lentoasemantien risteysalueilla. Sinne on rakenteilla suuria siltoja ja ramppeja kahteen uuteen eritasoliittymään. Lue tarkemmin alla olevista linkeistä:
|
|||