Suomen lentoliikenteen tulevaisuuden turvaamiseen tarvitaan yhteistyötä

LaplandVähäiset liikennevirrat uhkaavat paikoittain kotimaanliikennettä ja sen kaupallista jatkuvuutta. Haasteita tuo myös lentoasemien tulevien vuosien rahoitus. Lentokenttiä hallinnoiva Finavia näkee ratkaisun avainten olevan yhteistyössä. Samaan aikaan Suomen lentoliikennestrategian loppuraportin odotetaan valmistuvan loppuvuoden aikana.

Finavian mukaan Suomen matkailutuotteet tulisi saada vetovoimaisiksi ja helposti markkinoitaviksi. Eri alueiden välinen yhteistyö nähdään välttämättömäksi, Kärkihankkeet tulisi linjata yhdessä alueen toimijoiden, matkailuyrittäjien, lentoyhtiöiden ja lentoasemien kesken.

"Tarvitsemme kansainvälisesti kilpailukykyiset hinnat. Liikennöintiä ei rajoita lentoasemien kapasiteetti", sanoo Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho.

 Lentoasemat tulisi nähdä kokonaisuutta katsottaessa mahdollistajina ja Suomi-kuvan kirkastajina. Liikenteen palvelut tulisi voida tuottaa kustannustehokkaasti ja laadukkaasti, jotta kilpailukyky säilyisi. Lentoliikennettä tulisi houkutella kentille myös hinnoilla ja alennuspolitiikalla.

Finavia ei kuitenkaan näe, että jokaiseen paikkaan olisi tulevaisuudessa yhtäläisiä lentoyhteyksiä. Lentoliikenteen ostopalveluiden ei myöskään nähdä ratkaisevan kannattamattomien lentoasemien tilannetta. Vaarana on myös EU-lainsäädäntö, joka ei tulevaisuudessa välttämättä anna mahdollisuuksia lentoasemien julkiseen tukemiseen.

"Suurin lentoliikenteen lisääjä on matkailu. Kun vetovoimatekijät ovat kunnossa, myös matkustajamäärät kasvavat", kommentoi Saariaho.

flybe_mainosFinavian tilastojen mukaan lentoasemien matkustajamäärät kasvoivat Suomessa vuoden 2013 aikana vain neljällä lentoasemalla edellisvuoteen verrattuna.

Kasvua saavutettiin Helsinki-Vantaan (+2,8%) lisäksi Rovaniemellä (5,8%), Ivalossa (0,6%), Lappeenrannassa (4,8%) ja Varkaudessa (1,6%). Näistä lentoasemista Varkauteen ei ole enää reittiliikennettä ja Lappeenrantakin on hiljentynyt.

Suurimpia negatiivisia lukuja matkustajamäärissä osoittivat Turku (-28,6%), Pori (-25,7%), Jyväskylä (-22,5%), Kokkola-Pietarsaari (-20,8%), Tampere (-18,2%) ja Vaasa (-14,7%).

Pohjois-Suomenkin kenttien tulokset näyttivät myös enimmäkseen alaspäin: Oulu -18,7%, Kuusamo -13,8%, Kittilä -9,9%, Enontekiö -5,2% ja Kajaani -4,2%.

Verkostolentoasemien matkustajamäärissä kärkipaikalla oli Oulu 887 080 matkustajalla, joista kotimaan liikenteessä lensi  745 178. Perässä seurasivat Tampere 466 671 (kotimaa 88 268), Rovaniemi 427 364 (kotimaa 363 570) ja Turku 324 667 (kotimaa 228 279).

Lapin kentillä kärkipaikkaa piti Kittilä 237 222 matkustajalla, joista kotimaan matkaajia oli 157 465. Ivalossa matkustajia oli 146 314 ja heistä kotimaassa matkasi 117 249. Enontekiöllä matkustajia oli vaatimattomat 20 169, joista kotimaan matkustajia oli 1832.

EFTU_rwySuomen verkostolentoasemille on aloitettu jopa 35 miljoonan euron investoinnit joilla Finavia panostaa tulevaisuuteen Turun, Ivalon, Tampere-Pirkkalan, Rovaniemen, Kittilän, Oulun ja Vaasan lentoasemille.

"Olemme sitoutuneet näiden lentoasemien kehittämiseen", kertoo Saariaho.

Näillä lentoasemilla tehdään mm. terminaalirakennusten peruskorjauksia, laajennuksia ja matkustajakokemuksia parannetaan eri keinoin. Hankintalistalla on myös kunnossapito- ja pelastuskalustoa sekä automaation lisäämistä lähtöselvityspalveluihin, matkatavaranluovutukseen ja kulunvalvontaan.

 
Päälentoasemaa kehitettävä maailman kärkeen

Finavia näkee tulevaisuuden ratkaisuna Helsinki-Vantaan kehittämisen ja vaihtolentoaseman pitämisen kaikin keinoin mukana kasvussa ja kansainvälisessä kärjessä. Lentoasema on vastikään rikkonut 15 miljoonan vuosittaisen matkustajan rajan ja ennustemalleilla varaudutaan 20 miljoonaan matkaajaan vuoteen 2020 mennessä.

 "Vaihtoliikenneasema on tärkeä koko Suomelle", huomauttaa Saariaho.

Pohjois-Euroopan johtava vaihtolentoasema tarjoaa matkaajille 130 suoraa lentokohdetta ja erityisen hyvät yhteydet Aasiaan. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärä kasvoi vuoden 2013 aikana ennätykselliseen 15 278 994 matkustajaan.

Finavia on aloittanut Helsinki-Vantaalla kaikkiaan noin 900 miljoonan euron arvoisen kehityshankkeen, jolla vastataan kasvaviin matkustajamääriin ja kiristyvään kilpailutilanteeseen muiden vaihtolentoasemien kanssa.

Lue myös:
Artikkeli: Suomen lentoliikennestrategialle neljä vaihtoehtoa

Artikkeli: Suomen saavutettavuus on elinehto