Suomen kansainvälinen saavutettavuus rakentuu perusinfrastruktuurille, jonka muodostavat Helsinki-Vantaan lentoasema ja siihen liittyvät rautatiet, kehätiet, moottoritiet ja satamat. Myös kotimaan lentoasemaverkosto on tarpeellinen ja sen eteen on tehtävä töitä sekä haettava uudenlaisia toimintamalleja. Vantaan Innovaatioinstituutin ja Airport Cluster Finlandin kanssa yhteistyössä järjestetty Suomen ilmailualan ja –teollisuuden näkymät -seminaari kokosi arvovaltaisen puhujajoukon Vantaalle. Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies painotti avausosuudessaan saavutettavuutta ja sen tärkeyttä pääomien houkuttelussa Suomeen. Suomen taloudellinen hyvinvointi riippuu tulevaisuudessa entistä enemmän kansainvälisestä kaupasta. Päättäjät kaipaavat kilpailukykyä ja kasvua Ilman toimivia yhteyksiä on vaikea houkutella pääomia Suomeen. Pian jäädään kilpailussa esimerkiksi Ruotsille. Helsinki-Vantaan liikenteen solmukohdaksi kehittyminen ja Finnairin Aasian strategia maksimoivat yhdessä lentoaseman hyödyt Suomelle. ”Yritykset ja asiakkaat saavat käyttöönsä erinomaiset lentoyhteydet Eurooppaan ja Aasiaan. Lisäksi niillä on positiivinen vaikutus suomalaisyritysten kansainvälistymiseen”, sanoo Häkämies. ”Suomi on saari, jolle kansainväliset lentoyhteydet ovat strategisen tärkeitä”. Matkailu- ja palveluala ovat myös tärkeässä roolissa, sillä 36 prosenttia maahamme saapuvista matkustajista tulee lentäen. Häkämies toivoo löydettävän myös keinoja Suomeen jäävien matkustajien osuuden kasvattamiseen. ”Kilpailukyvystä on pidettävä huolta kynsin ja hampain, sillä matkustajamäärät ovat kasvaneet myös Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa”, päättää Häkämies.
Vantaan työpaikkojen määrän ennustettu kasvu on pääkaupunkiseudun suurin ja sen odotetaan kasvavan 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2010 Aviapolis tarjosi 37 000 työpaikkaa. Ennusteen mukaan määrä kasvaisi vuoteen 2020 mennessä 50 000:een, ja vuonna 2030 työpaikkoja olisi jo 70 000. Myös väestön määrä alueella on kovassa kasvussa. Vuonna 2000 alueella oli noin 5000 asukasta ja 1,5 miljoonaa rakennettua neliötä, kun vuonna 2010 asukasmäärä oli jo kolminkertaistunut ja rakennusneliöt kaksinkertaistuneet. Ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä asukasmäärä kasvaisi 15 000 saavuttaen 30 000 asukkaan määrän, ja rakennetut neliöt olisivat jo yli kuudessa miljoonassa.
Ilmailusta vientituote Teknologiateollisuus on Suomen merkittävin elinkeino ja se vastaa jopa 60 prosentista maamme viennistä. Puolustus-, ilmailu-, avaruus-, turvallisuusteollisuuden liikevaihto oli Suomessa vuonna 2013 noin 1,28 miljardia euroa. Ilmailuteollisuuden osuus liikevaihdosta oli noin 316 miljoonaa euroa. Ilmailuteollisuutta Suomessa edustaa vuonna 1996 perustettu Suomen ilmailu- ja puolustusteollisuusyhdistys PIA ry, jolla on noin 100 jäsenyritystä. Ilmailuteollisuus työllisti Suomessa vuonna 2012 noin 2300 ihmistä. Suomen ilmailuteollisuuden historia juontaa juurensa aina vuoteen 1921 saakka, jolloin perustettiin valtion lentokonetehdas. Varsinaista lentokoneiden valmistusta ei ole Suomessa ollut vuosiin, mutta muilla erityisaloilla on saavutettu merkittäviä tuloksia. Turusta korjattiin yleisön joukosta lentokoneen valmistuksen osalta, sillä Rovaniemellä on aloitettu ATOL -lentokoneiden valmistaminen. Suomen ilmailuteollisuudessa keskeisintä roolia pitää hallussaan Patria. Yhtiön johtaja Jukka Holkeri valottikin ilmailualan pitkiä projekteja ja niiden etenemisiä sekä investointien suuruuksia. ”Ensimmäinen aiesopimus Airbus A380-koneen osien valmistukseen allekirjoitettiin vuonna 1997 ja ensimmäinen koneyksilö toimitettiin asiakkaalle vasta kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2007”, toteaa Holkeri.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus piti ehdottomana päätavoitteena toimivien ja kilpailukykyisten lentoyhteyksien säilymistä globaaleihin verkkoihin. Lisäksi lentoliikenteen asemaa suomalaisessa liikennejärjestelmässä on vahvistettava. ”Hyvät yhteydet lisäävät Suomeen kohdistuvaa kysyntää”, järkeilee Järventaus. Patria, Suomen suurin ilmailuteollisuuden toimija, menee sinne missä asiakas on ja pyrkii tekemään sen mitä asiakas tahtoo. Yhtiöllä on nykyisin toimipaikkoja Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa. Lisäkasvua haetaan idästä. Kasvua on luvassa myös myöhässä olevan NH90-projektin huoltopuolelta. ”Valmistamme osia Airbusin A380-koneeseen, A400M-koneen osalta olemme kaikkien muiden yläpuolella valmistamallamme sivuvakaajan kärjellä, kokoonpanolinjalta valmistuu NH90-helikoptereita ja lisäksi valmistamme osia Saabin tutkakoneeseen”, kertaa Holkeri yhtiön ilmailuteollisuuden tuotantoa. Holkerin mukaan vastakaupat aiheuttavat kovia paineita. Patria seuraa tarkasti myös siviili- ja sotilaspuolen lentokoulutuksen yhdistämismahdollisuuksia. Entinen puolustusministeri Stefan Wallin asetti maaliskuussa 2012 lentokoulutustyöryhmän selvittämään koulutuksien yhdistämismahdollisuuksia. Raportti luovutettiin nykyiselle puolustusministeri Carl Haglundille huhtikuussa 2013. Patria konserniin kuuluvalla Patria Pilot Trainingillä on uusi erittäin houkutteleva lentokoulutuskalusto sekä erinomainen sijainti hyvin saavutettavalla Helsinki-Malmin lentoasemalla. Lentokoulu on saanut ulkomaalaisia asiakkaita jo Venäjältä ja ensisopimus on työn alla Kazakstanin valtiollisen siviili-ilmailuakatemian kanssa. Patria on edellisten lisäksi myös mm. Suomen suurimpia ohjelmisto-osaajia ja sen palveluksessa on noin 100 ohjelmoijaa.
Maakuntien edustajien puheenvuoroa käytti Pohjanmaanliiton Olav Jern, joka myös painotti lentoliikenteen avulla syntyvää maailmanlaajuista saavutettavuutta. Yhteydet nähdään välttämättömänä edellytyksenä vientiyritysten kilpailukyvylle. Lentoliikenne on tärkeää ulkomaisten asiakkuuksien hoitamisen takia, se tuo uskottavuutta sekä säästää työaikaa. Lentokuljetukset ovat tärkeää vientiteollisuudelle ja korkeasti jalostettujen tuotteiden osalta jopa ratkaiseva asia. Vaikka lentokuljetusten osuus on vielä pieni, sen osuus kuljetusten arvosta on merkittävä. Jern korostaa myös LVM:n visiota, jonka mukaan Suomi on eturivin maa liikenteen ja viestinnän laadussa, tehokkuudessa ja kansainvälisessä osaamisessa. ”Vision toteuttaminen edellyttää, että Suomessa ylläpidetään kattavaa lentoliikenneyhteysverkostoa”, päättää Jern.
Finnairilla oma paikka Lentoalalla kysyntä tuo paikalle heti kevyt rakenteista tarjontaa ja paikallismarkkinoiden osalta kysyntää tuo teollisuus. Kysyntään vaikuttavat suuresti myös aikataulut, jotka puolestaan vaikuttavat koneiden käyttöasteisiin ja käytettävyyteen. Reittikannattavuus kokonaisverkostossa on usein yksi suuri tekijä. Yhtenä vaaran paikkana Iho näkee mahdolliset yöaikaiset rajoitukset. ”Infran kustannusten alentaminen hyödyttää kaikkia”. ”Finnair on suomalainen menestystarina ja sillä on edessään hyvät näkymät. On uskallettava satsata tulevaisuuteen ja pidettävä laatu korkealla tasolla”, päättää Iho. Yleisöä ja erään kotimaisen suuren lentoyhtiön johtajaa kohautti liikenne- ja viestintäministeriönliikenneneuvos Lassi Hilskan esityksen aikainen kommentti Helsinki-Vantaan lentoaseman vääristyneestä lentoyhtiömallista, jossa yksi toimija on saanut itselleen hyvin suuren osan markkinoista. LVM:n lentoliikennestrategian odotetaan valmistuvan vuoden 2014 lopulla ja väliraportti mahdollisine suosituksineen olisi valmis vuoden 2013 lopulla.
Lentoliikenne on kasvanut 53 prosenttia, mutta samaan aikaan polttoaineen kysyntä on kasvanut vain kolme prosenttia. Vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan 62 prosenttia lentomatkustajista on lomamatkalla ja 38 prosenttia on työmatkalaisia. Lentoliikenteen päästöt ovat samaa luokkaa kuin laivaliikenteellä. Erilaisista lentoliikenteen vaikutusten ympäristölaskureista huolimatta Viinikainen ei ole löytänyt vielä sitä, joka olisi oikeassa. Tarjolla ei ole kokonaisvaltaista laskuria, joka huomioisi ympäristökustannukset, infrakustannukset, aikakustannukset ja turvallisuuskustannukset. Lentoliikenne on parhaimmillaan vähäpäästöinen ja energiankulutukseltaan kilpailukykyinen tapa liikkua. Erityisesti Suomessa ilmatila on tehokas ja päästöjä voidaan vähentää myös käytössä olevalla jatkuvan liun lähestymismenetelmällä (CDO). Viinikaisen vauhdikkaassa esityksessä esiin nousivat erityisesti ilmailualan perustotuudet, eli mitä lentoliikenne tarvitsee ja mitä se on. ”Lentomatka Helsingistä Ouluun vaatii kuusi kilometriä kiitotietä, mutta autolla matkustettaessa tarvitaan 606 kilometriä maantietä. Siviililiikenteen lentomelualueilla asuu noin 15 000 ihmistä ja maantie- ja katuliikenteen melualueella noin miljoona ihmistä”, suhteuttaa Viinikainen. ”Kolmen litran kulutus sadalla kilometrillä per matkustaja on vain puolet wc-pytyn huuhteluun käytettävästä vesimäärästä”, päättää Viinikainen. Finavian tavoitteena on vihreä kotimaan joukkoliikenneketju yhdistelmällä bussi/juna – lentokone – bussi. Lentoasemien maaliikenneyhteyksiä aiotaan kehittää yhdessä lentoyhtiöiden ja paikallistoimijoiden kanssa.
Vantaan Innovaatioinstituutti Oy on vuonna 2009 perustettu voittoa tavoittelematon kehitysyhtiö, jonka omistaa Vantaan kaupunki. Vantaan Innovaatioinstituutin keskeisimpiä toimintamuotoja on uusien toimialakohtaisten tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseen liittyvien hankkeiden suunnittelu ja toteutus. Airport Cluster Finland on suomalaista lentokenttäosaamista edustavien yritysten yhteenliittymä. Airport Cluster Finland edistää suomalaisten lentokenttäalalla toimivien yritysten liiketoiminnan kasvua ja kehittymistä, sekä luo verkottumismahdollisuuksia alan toimijoiden kesken. Airport Cluster Finlandilla on 31 jäsenyritytystä. Toiminta päättyy nykymuodossaan vuoden 2013 lopussa mutta tulevaisuudessa se jatkanee toimintaansa yhdistysmuodossa. Hankkeen päärahoittaja on Uudenmaan ELY-keskus. Airport Concepts –projektin tavoitteena on kehittää uusia palvelukonsepteja kansainvälisille lentoasemille ja sitä rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto. Jäsenyrityksiä on 16 ja projekti päättyy vuoden 2013 lopussa. Lue myös uutisjutut muista seminaariesiintymisistä: Lue myös:
|
|||