Työjuhta eläköityy - viimeiset DC-10-matkustajalennot helmikuussa

Biman_DC1030_1Ilmailun vanhat työjuhdat eläköityvät yksi toisensa jälkeen. Nyt viimeinen matkustajalento on edessä suomalaisillekin tutulla McDonnell Douglas DC-10 -koneella. Viimeinen kympillä matkustajalentoja tarjoava operaattori Biman Bangladesh Airlines lopettaa lennot helmikuussa 2014. Konetyypin ystäville on tarjolla paikallislentoja Englannissa ennen koneen museoimista.

Biman Bangladesh Airlines lentää viimeisen aikataulunmukaisen DC-10 lennon näillä näkymin 18. helmikuuta paikkeilla. Tämän jälkeen kone huolletaan viimeiselle matkustajalennolle, joka on  Dhakasta Englannin Birminghamiin 20. helmikuuta. Viimeinen lento BG1015 lähtee Dhakasta aamulla 0830, tekee välilaskun Kuwaitissa ja saapuu Birminghamiin saman päivän aikana kello 16.20.

Ennen koneyksilön museoimista Birminghamiin tarjolla kysynnästä riippuen vielä jopa yhdeksän paikallislentoa. Viimeinen kaupallinen DC-10 paikallislento lähtee taivaalle jokatapauksessa maanantaina 24. helmikuuta kello 15.00. Lippuja jäljellä oleville paikoille myydään 100-150 punnan hinnalla ja viimeiselle jo loppuumyydylle lennolle hinta oli 150-200 puntaa. Lennoille myydään vain ikkuna- tai käytäväpaikkoja joten 319 paikkaiseen koneeseen otetaan maksimissaan 152 matkustajaa.

McDonnell Douglasin DC-10 -koneet ovat lentäneet maailman taivailla vuodesta 1971 lähtien. Kaikkiaan koneita rakennettiin 446 kappaletta historiallisella Long Beachin tehtaalla Kaliforniassa. Viimeinen koneyksilö valmistui vuonna 1988. Nykyisin konetyyppiä operoivat vielä muutamat rahtiyhtiöt kuten Fedex ja Purolator.

OH-LHA_Liberte_1Konetyyppi on suomalaisille erittäin tuttu, sillä Finnair operoi konetyypillä vuodesta 1975 lähtien. Yhtiö oli myös ensimmäinen, joka aloitti suorat lennot Länsi-Euroopasta Japaniin vuonna 1983. Koneena oli isotankkinen DC-10-30ER ja reitti kulki pohjoisnavan kautta.

Kympit korvattiin Finnarilla McDonnell Douglasin MD-11 -koneilla vuodesta 1990 lähtien. Viimeinen DC-10 poistui Finnairin laivastosta vuonna 1996. Konetyypillä kuljetettiin Finnairilla 21 vuoden aikana noin kahdeksan miljoonaa matkustajaa.

Viimeinen kymppi "Iso Antti" OH-LHA teki vielä maailmanympärimatkan toukokuussa 1996. Tuolloin sillä oli takanaan  16 186 lentoa ja 77 291 tuntia 44 minuuttia. Finnairin viimeinen DC-10 -kone palasi Helsinki-Vantaalle vuonna 2004 Air Liberten konkurssin jälkeen. Konetta yritettiin tuolloin saada pelastettua mm. Ivaloon ja Tuurin kyläkauppaan. Iso Antti lähti Helsinki-Vantaalta kuitenkin Miamin Opa Lockaan purettavaksi huhtikuussa 2004.

Lue myös: