A350 XWB valmistautuu Route Proving -lentoihin - kohdelistalla odotetusti Helsinki-Vantaa

A350_FLT_2Airbus valmistautuu A350 XWB:n koelento-ohjelman viimeisiin vaiheisiin, joita ovat lentoolähdönkeskeytys maksimienergialta sekä odotetut Route Proving -lennot. Niiden aikana koneella operoidaan lentoyhtiön tavoin. Kolmeviikkoisen lentosarjan aikana Airbusin koneuutuus vierailee ainakin 12 maassa ja luvassa on  lyhyt vierailu Helsinki-Vantaalle.

MSN1-koelentokonetta (F-WXWB) valmistellaan parhaillaan keskeytetyn lentoonlähdön kokeisiin. Etelä-Ranskan Istresin lentokentän 3750 metrin mittainen kiitotie tarjoaa turvalliset olosuhteet ns. MERTO-kokeeseen (Maximum Energy Rejected Take Off).

Airbus_Frank_Chapman_A350_cockpit_1"Olosuhteiden on oltava kunnossa. Vaaditaan kuiva kiitotie ja sivutuulta ei saa olla lainkaan. Kone pysäytetään maksimijarrutuksella noin 160-170 solmun nopeudesta", kertoo Airbusin koelentäjä ja lentokapteeni Frank Chapman.

Kyseinen koe on ns. "Destructive Test" eli se saattaa vauriottaa koneen laskutelineitä. Sen takia se tehdään vasta koelento-ohjelman loppuvaiheessa.

Koneen jarrut kuumenevat kokeen aikana niin, että lämpötila ylittää asetetut suoja-arvot. Tämä puolestaan johtaa mm. renkaiden tyhjenemiseen painevarokkeiden lauettua.

"Jarrut saattavat kokeen jälkeen loistaa punaisina ja savuta", kertoo Chapman.


Airline1 operoi maailman ympäri

A350_FLT_wview_2Airline1-nimellä kulkeva ohjelma varmistaa uuden konetyypin sujuvan käyttöönoton operatiivisen luotettavuuden ja keskeytysten osalta.

Route Proving -lennoilla A350 XWB -konetta operoidaan kuten normaalissa lentoyhtiökäytössä. Lentoja kerätään noin 200 tunnin verran kolmen viikon aikana.

Niilä seurataan erityisesti maaoperointeja kääntöjen aikana, polttoaineen tankkausta ja koneen siivousta. Maaoperoinnin uskotaan aiheuttavan eniten haasteita.

Luvassa on siis lähes kaikkea mitä normaali lentoyhtiötoiminta sisältää. Lennoilla on mukana Airbusin teknisen henkilöstön lisäksi joitakin matkustajia.

Lentosarjan aikana MSN5-koelentokone (F-WWYB) lentää maailman ympäri vieraillen kaikkiaan ainakin 12 maassa. Koneyksilö teki ensilentonsa 20. kesäkuuta 2014.

A350_koe_Alonso"Lento-ohjelma sisältää ainakin seuraavat kohteet: Australia, Uusi-Seelanti, Kiina (Hong Kong), Singapore, Chile (Santiago), Brasilia, Kanada, Venäjä (Moskova), Etelä-Afrikka, Saksa, Suomi (Helsinki) ja Qatar (Doha). Näiden jälkeen kone palaa takaisin Ranskan Toulouseen", valottaa Airbusin koelento-operaatioista vastaava koelentäjä ja lentokapteeni Fernando Alonso.

Route Proving -lentojen tarkkoja päivämääriä ei ole vielä julkistettu mutta lento-ohjelma on määrä saada päätökseen elokuun puoliväliin mennessä.

"Airline1-konsepti on erinomainen tapa nopeuttaa lentokoneen maturiteettia kehitystyön loppuvaiheissa", kertoo A350 XWB -ohjelman johtaja Didier Evrard.

Uuden konetyypin Helsinki-Vantaan ensivierailun voi odottaa tuovan lentokentän ympäristöön runsaasti katsojia. Näin kävi A380-koneen vuoden 2010 käynnin aikana (linkki jutun lopussa).


Vain 14 kuukauden koelento-ohjelma

A350_koelentoins_piste_1A350 XWB -koneen noin 2500 lentotuntia käsittävä ohjelma lennetään viiden koelentokoneen laivastolla. Tyyppihyväksyntää odotetaan vain 14 kuukautta koelento-ohjelman käynnistymisen jälkeen.

"Näiden lentojen jälkeen jäljellä on enää paperityöt", keventää Alonso.

Ensimmäinen kone on määrä toimittaa Qatar Airwaysille kuluvan vuoden loppuun mennessä. Ensimmäinen eurooppalaisasiakas Finnair vastaanottaa ensimmäisen A350 XWB -koneen syyskuussa 2015.

 Lentoposti.fi kertoi mahdollisesta vierailusta Helsinki-Vantaalle jo kesäkuussa uutisessaan: Airbus A350 XWB sekoittanee Helsinki-Vantaan elokuussa

Lue tarkemmin koelento-ohjelmasta ja Airline 1 -toiminnasta ja Lentoposti.fi:n kokemuksista konetyypin ensimmäisellä varsinaisella matkustajalennolla:

Artikkeli: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää

Artikkeli: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä


Lue myös:

Artikkeli: A380 ruuhkautti lentoaseman ympäristöineen