MSN1-koelentokonetta (F-WXWB) valmistellaan parhaillaan keskeytetyn lentoonlähdön kokeisiin. Etelä-Ranskan Istresin lentokentän 3750 metrin mittainen kiitotie tarjoaa turvalliset olosuhteet ns. MERTO-kokeeseen (Maximum Energy Rejected Take Off).
Kyseinen koe on ns. "Destructive Test" eli se saattaa vauriottaa koneen laskutelineitä. Sen takia se tehdään vasta koelento-ohjelman loppuvaiheessa. Koneen jarrut kuumenevat kokeen aikana niin, että lämpötila ylittää asetetut suoja-arvot. Tämä puolestaan johtaa mm. renkaiden tyhjenemiseen painevarokkeiden lauettua. "Jarrut saattavat kokeen jälkeen loistaa punaisina ja savuta", kertoo Chapman.
Route Proving -lennoilla A350 XWB -konetta operoidaan kuten normaalissa lentoyhtiökäytössä. Lentoja kerätään noin 200 tunnin verran kolmen viikon aikana. Niilä seurataan erityisesti maaoperointeja kääntöjen aikana, polttoaineen tankkausta ja koneen siivousta. Maaoperoinnin uskotaan aiheuttavan eniten haasteita. Luvassa on siis lähes kaikkea mitä normaali lentoyhtiötoiminta sisältää. Lennoilla on mukana Airbusin teknisen henkilöstön lisäksi joitakin matkustajia. Lentosarjan aikana MSN5-koelentokone (F-WWYB) lentää maailman ympäri vieraillen kaikkiaan ainakin 12 maassa. Koneyksilö teki ensilentonsa 20. kesäkuuta 2014.
Route Proving -lentojen tarkkoja päivämääriä ei ole vielä julkistettu mutta lento-ohjelma on määrä saada päätökseen elokuun puoliväliin mennessä. "Airline1-konsepti on erinomainen tapa nopeuttaa lentokoneen maturiteettia kehitystyön loppuvaiheissa", kertoo A350 XWB -ohjelman johtaja Didier Evrard. Uuden konetyypin Helsinki-Vantaan ensivierailun voi odottaa tuovan lentokentän ympäristöön runsaasti katsojia. Näin kävi A380-koneen vuoden 2010 käynnin aikana (linkki jutun lopussa).
"Näiden lentojen jälkeen jäljellä on enää paperityöt", keventää Alonso. Ensimmäinen kone on määrä toimittaa Qatar Airwaysille kuluvan vuoden loppuun mennessä. Ensimmäinen eurooppalaisasiakas Finnair vastaanottaa ensimmäisen A350 XWB -koneen syyskuussa 2015. Lentoposti.fi kertoi mahdollisesta vierailusta Helsinki-Vantaalle jo kesäkuussa uutisessaan: Airbus A350 XWB sekoittanee Helsinki-Vantaan elokuussa Lue tarkemmin koelento-ohjelmasta ja Airline 1 -toiminnasta ja Lentoposti.fi:n kokemuksista konetyypin ensimmäisellä varsinaisella matkustajalennolla: Artikkeli: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää Artikkeli: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä
Artikkeli: A380 ruuhkautti lentoaseman ympäristöineen
|
|||