Kolmen yhtiön yhteistyö kokoaa hankkeeseen merkittävän määrän asiantuntijoita ja osaajia sähköjärjestelmien ja työntövoimaratkaisuiden parista. Airbus, Rolls-Royce ja Siemens tuovat mukaan oman osaamisalueensa vahvuudet.
Rolls-Royce on vastuussa moottorista, kahden megawatin generaattorista. Lisäksi se kehittää yhdessä Airbusin kanssa moottorin puhaltimen asentamista olemassaolevaan moottorin kehtoon. Siemens toimittaa hankkeeseen kahden megawatin sähkömoottorit ja niiden tehonhallinjärjestelmän sekä invertterin ja DC/DC-muuntajan. E-Fan X mullistaa lentämisen ja toivottaa ilmailun kolmannen sukupolven tervetulleeksi. Hankkeen myötä Rolls -Royce on mukana luomassa maailman tehokkainta lentävää generaattori", sanoi Rolls-Royce teknologiajohtaja Paul Stein.
"Siemens on kehittänyt innovaatioita kyseisen alan ydintekniikan oalta täydellä vauhdilla. Rakentamalla sähköisellä työntövoimalla kulkevan lentokoneen luomme uusia näkymiä yhtiöllemme sekä asiakkaillemme. E-Fan X -yhteistyöllä otamme seuraavan askeleen ja esittelemme teknologiaa ilmassa", kommentoi Siemensin teknologiajohtaja Roland Busch.
E-Fan X -sähköhybriditeknologiaa esittelevän koelentokoneen odotetaan nousevan ilmaan vuonna 2020 kattavien maakokeiden jälkeen. Todennäköinen vaihtoehto koelentokoneelle on British Aerospace BAe 146 -matkustajakone, jonka neljästä moottorista yksi on korvattu kahden megawatin kokoisella sähkömoottorilla. Vastaavia nelimoottorisia Avro RJ85 ja RJ100 -matkustajakoneita on nähty Suomessa mm. Blue 1:n väreissä. Myöhemmässä vaiheessa koelentokoneen toinenkin suihkumoottori on määrä korvata sähkömoottorilla, kun uuden teknologian toimivuus on saatu varmistettua. E-Fan X -koekoneella selvitetään suuritehoisten työntövoimajärjestelmien lämpövaikutuksia, sähköistä tehonhallintajärjestelmää, korkeuden ja muuttuvien tekijöiden vaikutuksia sähköjärjestelmille ja elektromagneettisten järjestelmien yhteensopivuuden osalta.
Lue myös:
|
|||