Maailman tehokkain sähkömoottoroitu taitolentokone - skaalautuvaa teknologiaa kehitetään liikennekoneisiin

Siemens_etra_330LE_moottoritilaSiemensin ja Extran yhteistyössä kehittämää 260 kilowattista sähkömoottoria voimanlähteenään käyttävä Extra EA-300LE PEP teki ensimmäisen julkisen lentonsa. Hanke liittyy Airbusin ja Siemensin tavoitteeseen kehittää sähköhybridi-moottorilla lentävä liikennelentokone.

Kölnin pohjoispuolella Schwarze Heiden lentokentällä 4. heinäkuuta suoritettu ensimäinen julkinen lento oli odotetusti lähes äänetön. Extra EA-300LE PEP -koneessa on 50 kg painava ja 260 kw tehon tuottava moottori. Se on valmistajan mukaan viisi kertaa tehokkaampi, kuin muut vastaavat muut. Sähköinen voimalinja antaa lähes tuhatkiloiselle Extra 300LE -koneelle 400 km/h maksiminopeuden.

Siemens_etra_330LE_lennollaEnsilentonsa tehnyt kone toimii koelentoalustana uusille voimalinjoille ja propulsio- eli potkurijärjestelmille. Taitolentokoneena se on äärimmäisen sopiva koelentoihin ja hakemaan äärirajoja uudelle tekniikalle.

Kyseinen voimanlähde oli tehnyt ensilentonsa jo 24. kesäkuuta. Nyt tapahtunut edistysaskel oli merkittävä hybridimoottoroidun yli nelipaikkaisen lentokoneen kehittämiseksi.

Extra 300LE -sähkökoneen kehityshankkeessa ovat olleet mukana Siemensin ja Extra Aircraftin lisäksi myös MT-Propeller, Pipistrel sekä Germany’s Aeronautics Research Program (LuFo).

Siemens ja Airbus sopivat keväällä 2016 kehittävänsä sähköhybridilentokonetta, johon kyseinen ensilentokin liittyy. Sähkömoottorit ovat skaalautuvia ja niitä kehitetään myös hybridimoottoroidun liikennekoneen valmistamiseksi. Tavoitteena on rakentaa vuoteen 2030 mennessä 100-paikkainen lentokone.