Diamond Aircraft tuo yleisilmailumarkkinoille eDA40-sähkölentokoneen - jopa 90 minuutin lentoaika

eDA40_1Diamond Aircraft tuo yleisilmailumarkkinoille tulevaisuuden täyssähköisen koulukoneen ja tarvittavat latausjärjestelmät yhdessä Electric Power Systemsin kanssa. Itävaltalainen lentokonevalmistaja on kehittänyt sähkö- ja sähköhybridilentokoneita jo vuodesta 2011 lähtien ja nyt markkinoille esiteltiin suositun Diamond DA40 -koneen sähkölentokoneversio eDA40.

Uusi eDA40-sähkölentokone täydentää Diamond Aircraftin tarjontaa ja on suunnattu erityisesti lentokoulutuskäyttöön. Ensilennolle sähkölentokoneen on määrä nousta vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä ja tyyppihyväksyntään odotetaan jo vuodelle 2023.

"eDA40 tulee olemaan ensimmäinen ensimmäinen EASA/FAA Part 23 -tyyppihyväksytty sähkölentokone, joka on varustettu pikalatausjärjestelmällä ja on suunnattu lentokoulutuskäyttöön", sanoi Diamond Aircraftin toimitusjohtaja Frank Zhang.

eDA40_2Electric Power Systemsin (EPS) kehittämän EPiC -järjestelmän integrointi on toteutettu tyyppihyväksyttyyn DA40-lentokoneeseen. Pikalatausjärjestelmä mahdollistaa koneen käännön alle 20 minuutissa. Akkujärjestelmä on asennettu eDA40-koneessa rungon alapintaan integroituun säiliöön.

EPS on johtava skaalautuvien sähköisten voimalinjojen valmistaja. Sen ratkaisua on käytetty mm. NASA X-57 Maxwell -teknologiademonstraattorissa ja Bell Nexus eVTOL -ilmataksissa. Myös Boeing ja Safran ovat investoineet EPS:ään vuonna 2019 uusien teknologisten ratkaisujen edistämiseksi. Diamondin lisäksi EPS:n nykyisiä asiakkaita ovat ainakin NASA, FAA, Boeing, Safran, Bell, Textron ja Embraer.

Diamond Aircraft odottaa eDA40-sähkölentokoneen mahdollistavan akkuteknologian kehittyessä jopa 90-minuutin lentoajat. Operaatiokustannusten odotetaan puolestaan laskevan jopa 40 prosenttia verrattuna perinteiseen mäntämoottorilentokoneeseen.

eDA40-sähkölentokoneeseen on luvassa Garmin G1000 NXi -lasiohjaamo sekä muita järjestelmiä, joita valmistaja ei tässä vaiheessa nimeä.

IMG_20190307_155617Diamond Aircraftin aiempia sähkö- ja sähköhybridilentokoneen teknologiademonstraattoreina ovat toimineet vuonna 2011 esitelty HK36 Super Dimona -moottoripurhekoneesta modifioitu DA36 E-Star -sähköhybridi ja vuonna 2013 esitelty kehitysversio DA36 E-star 2.

Vuonna 2018 Diamond Aircraft esitteli DA40 HEMEP -sähköhybridin (Hybrid Electric Multi Engine Plane). Se nousi ilmaan kahden canard-siipeen sijoitetun sähkömoottorin voimalla. Toiminta-aikaa ne antavat 30 minuuttia. Koneessa oli myös AE300 -dieselmoottori, joka nosti toiminta-ajan viiteen tuntiin. Tämä ratkaisu oli vain 200 kg peruskonetta painavampi. MH