”Nyt tehty ratkaisu on paras vallitsevissa olosuhteissa. Kunnioitan kuitenkin ympäristökomiteaa, joka vastusti kompromissia koskea se ei ole täydellinen ratkaisu päästökauppaan”, sanoo Peter Liese.
”Mikä tärkeintä, tehty ratkaisu jatkaa ETS-päästökauppaa. Euroopan sisäiset lennot kuuluvat päästökaupan piiriin huolimatta siitä operoiko sen British Airways tai Air China. Kaikki lentoyhtiöt ovat samassa asemassa samalla reitillä”. “Meillä on selvä viesti maailmalle. On saatava aikaan maailmanlaajuinen sopimus vuoden 2016 aikana tai EU:n ETS-päästökauppa tulee voimaan täydessä laajuudessaan vuonna 2017”, päättää Liese.
Mahdollinen tilanteen eskaloituminen kauppasodaksi olisi uhannut Finnairin liikennettä. Yhtiö on riippuvainen ylilentoluvista Venäjän ja Intian yli Aasian liikenteensä kanssa. Moninaisia käänteitä matkalla sopuun EU käynnisti lentoliikenteen päästökauppajärjestelmän, joka koski kaikkia EU alueelta lähteviä tai sinne saapuvia lentoja. Useat EU:n ulkopuoliset maat vastustivat päästökaupan ulottamista niihin. Suurimpia vastustajia olivat mm. Venäjä, Intia ja Yhdysvallat. Päätös EU:n ETS-päästökaupasta keskeytettiin vihdoin ns. stop the clock -päätöksellä marraskuussa 2012, koska haluttiin välttää uhkaava kauppasota ja antaa ICAOlle mahdollisuus ratkaisuun. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO päätti lokakuussa 2013 pidetyssä 38:ssa yleiskokouksessaan, että maailmanlaajuinen päästökaupparatkaisu esitellään vuoden 2016 yleiskokouksessa. ICAO:n ehdotuksenmukaisen ratkaisun olisi määrä astua voimaan vuonna 2020. EU ryhtyi ICAO:n päätöksestä huolimatta viemään omaa päästökaupparatkaisuaan eteenpäin jo lokakuussa 2014. Ratkaisu kiistaan saatiin aikaan 3. huhtikuuta, kun päästökauppa rajattiin koskemaan vain EU-alueen lentoja vuoden 2017 loppuun saakka. Ilmailuala tuottaa nyt 3 prosenttia maailmanlaajuisista CO2-päästöistä mutta ICAO:n tilastojen mukaan lentoliikenteen päästöjen ennustetaan nousevan 4-6 kertaisiksi vuoteen 2050 mennessä. Vertailulukuna on käytetty vuoden 2010 tasoa. Eija-Riitta Korholan blogi: Kapteenin halaus Lue myös:
|
|||