Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkisti 6. helmikuuta lentokelpoisuusmääräyksen nesteiden käytöstä ohjaamossa, joka koskee kaikkia Airbus A350-900 ja A350-1000 -koneita. Taustalla on kaksi tapausta, joissa vahingossa tapahtunut nesteen kaatuminen moottorinhallintapaneelille ja koneen ECAM-paneelille keskipedestaalissa johti moottorin sammumiseen lennolla jonkin ajan kuluttua.
Tapauksista ensimmäinen sattui Delta Air Linesin A350-900 -koneen lennolla 21. tammikuuta 2020. Toista tapausta ei ole identifioitu, mutta sen uskotaan tapahtuneen Asiana Airlinesin A350-900 -koneelle, joka teki yllättävän välilaskun 9. marraskuuta 2019.
Airbus julkaisi A350-koneiden lentokäsikirjaan tilapäisen päivityksen, joka määrittää ohjaamoon nestevapaan alueen sekä menetelmät joita tulee noudattaa jos nestettä läikkyy kyseiselle alueelle. Airbus julkisti lisäksi ohjeistusta hyväksi havaituista käytännöistä, miten nesteitä tulee käsitellä ohjaamossa riskejä vähentäen. EASA julkaisee lentokelposuusmääräyksiä osana jatkuvan lentokelpoisuuden arviointia. Kyseinen lentokelpoisuusmääräys on vasta alustava toimi ennen tehtäviä korjauksia. Lue myös:
|
|||