Airbus Defence and Spacen C-295W FWSAR (Fixed Wing Search And Rescue) -valvontakone suorittaa koelentoja Suomessa. Pirkkalaan saapunut koelentokone on Kanadan ilmavoimille etsintä- ja pelastustehtäviin toimitettava versio Suomenkin ilmavoimien käyttämästä C-295M -kuljetuskoneesta. Kiinnostavan koneen vierailusta tekee mm. Rajavartiolaitoksen käynnissä oleva MVX-hanke. Airbus Defence and Spacen C-295W FWSAR -valvontakone saapui Suomeen ja Tampere-Pirkkalaan keskiviikkona 17. maaliskuuta Saksan Cuxhavenista. Valmistaja sekä Suomen Rajavartiolaitos kertovat kyseessä olevan ruutiininomainen koelento. Koneen ja sen miehistön vierailu Suomeen kestää muutaman päivän ja vierailu toteutetaan osapuolten mukaan terveysturvallisesti. Perjantaina 19. maaliskuuta Kanadan ilmavoimien kelta-punaisissa väreissä olevalla C-295W FWSAR -koneella lennettiin pitkä koelento pääosin Pohjanlahden yllä Porin ja Rauman edustalla. Vierailevan koneen kyljistä on peitetty Kanadan ilmavoimien tunnukset ja kone on Airbus Defence and Spacen koelentorekisterissä. Vierailun ajankohdasta erityisen mielenkiintoisen tekee Rajavartiolaitoksen käynnissä oleva MVX-hanke, jossa etsitään uutta suorityskykyä nykyisten Dornier-valvontakoneiden tilalle. Vaikka osapuolet kertovat kyseessä olevan rutiininomaiset koelennot, on Airbus C-295W -kone yksi todennäköinen vaihtoehto hankkeessa. Samaa konetyyppiä käyttää siis myös Suomen ilmavoimat. Perjantaisen koelennon aikana lennettiin erilaisia kuvioita vaihtelevilla korkeuksilla pääasiallisesti valvomattomassa ilmatilassa. Lennonseurantapalveluiden mukaan lentokorkeudet vaihtelivat muutamista tuhansista jaloista hyvin lähelle meren pintaa eli niillä korkeuksilla, joissa myös Rajavartiolaitoksen vartiolentolaivueen Dornierit operoivat. Koelennon jälkeen perjantaina Airbus C-295W FWSAR -koneen (EC-004) vierellä Pirkkalan asematasolla nähtiin myös vartiolentolaivueen Dornier Do 228 (OH-MVO). Rajavartiolaitos on aiemmin kertonut tutustuvansa osaan uusista suorituskykyvaihtoehdoista Suomessa ja osaan ulkomailla. Tällä kertaa Rajavartiolaitos ei kommentoinut Airbus C-295W FWSAR -koneen koelentoa tai vierailua Suomessa.
Rajavartiolaitos korvaa MVX-hankkeessa nykyiset kaksi Dornier-valvontakonettaan. Tietopyynnöt lähetettiin valmistajille viime vuonna ja alkuperäisen aikataulun mukaan ne oli määrä analysoida vuoden 2020 loppuun mennessä. Ensimmäiset RFQ-tarjouspyynnöt (Request for Quotation) on määrä lähettää valmistajlle vuoden 2021 toisella neljänneksellä ja varsinainen tilauspäätös tehdään vuoden 2022 alussa. Operatiivista käyttöä varten tarvittava miehistöjen ja teknisen henkilöstön koulutus on määrä suorittaa vuoden 2024 aikana. Tavoitteena on toimitus alkuvuodesta 2025 ja täysi operatiivinen suorituskyky MVX-koneilla halutaan saavuttaa vuoden 2025 loppuun mennessä. Hankittavan uuden ilma-alustyypin on määrä palvella 30 vuotta, jonka aikana siihen tehdään tarvittavat elinkaaripäivitykset. Suomi on hankkimassa vähintää kaksi koneyksilöä. Kanadan FWSAR-hankkeessa valittu C-295W tarjoaa suorituskykyä arktiselle alueelle Kanadan etsintä- ja pelastuspalvelulla on katettavana yksi maailman laajimmista ja haasteellisimmista toimintaympäristöistä, jolla on kokoa kaikkiaan noin 18 miljoonaa neliökilometriä. Alue rajautuu kolmeen valtamereen arktisissa ja vuoristoisissa olosuhteissa. Kanada tilasi FWSAR-hankkeessaan vuonna 2016 kaikkiaan 16 C-295W FWSAR-lentokonetta, joista ensimmäinen otettiin muodollisesti vastaan joulukuussa 2019 ja se toimitettiin Kanadaan syyskuussa 2020. Alustava operatiivinen IOC-kyky (Initial Operational Capability) uusilla SAR-koneilla on määrä saavuttaa vuonna 2022 ja lopullinen FOC-kyky (Full Operational Capability) vuonna 2024. Kanadan ja Airbusin välisen sopimuksen alustava hinta on 2,4 miljardia Kanadan dollaria, joka kattaa ensimmäiset 11 vuotta vuoteen 2027 saakka. Kustannukset kattavat ensimmäiset kuusi vuotta hankinnasta sekä niitä seuraavan viiden vuoden tukipalvelut. Kanadan ilmavoimissa (RCAF) konetyyppi kulkee tyyppimerkinnällä CC-295 Kingfisher. Koneessa on käytössä uusimmat siivenkärkievät eli wingletit, joiden avulla koneen toimintamatkaa ja hyötykuorman määrää on voitu kasvattaa. Toimintamatka on noin 4500 kilometriä ja maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 23,2 tonnia. Kanadan koneen voimanlähteinä on kaksi Pratt & Whitney Canada PW127G -moottoria. Ne mahdollistavat noin 450 km/h matkalentonopeuden. Koneen maksimilentokorkeus on 25 000 jalkaa. Koneessa on valmistajan mukaan luokkansa suurin matkustamo, jonka pituus on noin 12,5 metriä. Se mahdollistaa laajat tilat sensoreille ja tehtäväjärjestelmille sekä miehistön lepotiloille. Koneessa on myös matkustajakonemaiset wc-tilat. Etsintä- ja pelastuspalvelun suorituskyvyn odotetaan kohentuvan uusien koneiden ja niiden sensoreiden myötä merkittävästi. Kanadan hallituksen mukaan kadonnut henkilö tai lentokone voitaisiin uudella kalustolla havaita jopa 40 kilometrin päästä heikoissa valaistus- ja huonoissa sääolosuhteissa. Ohjaamoavioniikka on varustettu pimeänäkölaitteilla, HUD-tuulilasinäytöllä (Head-Up Display) sekä tilannetietoisuutta parantavalla EVS-järjestelmällä (Enhanced Vision System). Ne mahdollistavat tehokkaan toiminnan kaikissa sääolosuhteissa. Koneessa on Israeli Aerospace Industries (IAI) Elta ELM-2022A -monitoimitutka, joka havaitsee, paikallistaa, luokittelee ja seuraa kohteita vedessä ja maalla joka säässä ympäri vuorokauden. Valmistajan mukaan tutkan maksimikantama on 200 merimailia ja se kykenee seuraamaan samanaikaisesti yli 100 kohdetta. Kalastusalukset ja kauppalaivat tutka havaitsee 80-200 merimailin päästä ja pienemmät alukset ja kumiveneet jopa 35 merimailin etäisyydeltä. Wescam MX-15 -elektro-optiset sensorit tarjoavat tarkkaa kuvaa jo pitkillä etäisyyksillä parantaen havainnontikykyä. Laajalla spektrillä toimiva järjestelmä toimii päivänvalossa, heikon valaistuksen aikana sekä lämpökamerana myös pilvisessä säässä ja täydellisessä pimeydessä. Sensorit toimivat myös automaattisesti ja kohteiden paikkatieto voidaan myös jakaa maahenkilöstölle. Koneen varustuksiin kuuluu myös AIS-järjestelmä (Automatic Identification System), joka tunnistaa laivat, lentokoneet, satamat ja muut AIS-transponderilla varustetut kohteet. Koneessa on myös FITS (Fully-Integrated Tactical System) -tehtäväjärjestelmä. Kanadan C-295W FWSAR -koneessa on kuuden hengen miehistö. Kahden lentäjän lisäksi koneessa on kaksi SAR-avustajaa, yksi ilmataistelujärjestelmäupseeri ja yksi mekaanikko. Tarvittaessa koneella voidaan kuljettaa myös 36 matkustajaa. Kanada korvaa FWSAR-hankkeessa de Havilland Canada CC-115 Buffalo ja Lockheed Martin CC-130E Hercules-koneita. Uudet koneet sijoitetaan Comoxiin, Winnipegiin, Trentoniin ja Nova Scotiaan. Kanadan Ilmavoimien käytössä uusien C-295W FWSAR -koneiden elinkaareksi kerrotaan 30 vuotta. MH Lue myös:
|
|||