Vakava vaaratilanne tapahtui Kuusamon lentoasemalla 1. joulukuuta 2021, kun Jet2:n Boeing 737-800 matkustajalentokone (G-JZHL) suoritti lentoonlähdön väärällä tehoasetuksella. OTKESin mukaan matkustajakone suoritti lentoonlähdön liian pienellä tehoasetuksella ja lähtökiito kesti normaalia pidempään. Lennolla EXS099C Kuusamosta Lontoon Stanstediin oli ainoastaan koneen miehistö eli kaksi lentäjää ja neljä matkustamohenkilökunnan jäsentä.
Matkustajalentokoneille lasketaan tarkat suoritusarvot jokaiseen lentoonlähtöön, jotta kiitotie riittäisi myös ns. keskeytetyn ja jatketun lentoonlähdön tilanteissa. Oikeat suoritusarvot takaavat myös riittävän estevaran. Turvallisuustutkintalain mukaisesti Suomen Onnettomuustutkintakeskus nimesi Kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen liitteen 13 mukaisesti valtuutetun edustajansa avustamaan Ison-Britannian turvallisuustutkintaviranomaisen aloittamaa turvallisuustutkintaa. Valtuutetuksi edustajaksi nimitettiin erikoistutkija Juho Posio Onnettomuustutkintakeskuksesta. Suomessa toimitaan käytännössä tutkinnan apuna eli avustetaan tarvittavissa asiakirjoissa, kuulemisissa ja osallistutaan tarvittaessa tutkintakokouksiin.
|
|||