Kaupallisen ilmailun turvallisuustilanne on edelleen hyvällä tasolla, mutta dronet aiheuttivat aiempaa enemmän vaaratilanteita. Traficomin lentoturvallisuustilastojen mukaan vuoden kolmas neljännes oli erityisen synkkä harraste- ja yleisilmailun osalta. Kaupallisen ilmakuljetuksen osalta Suomessa on edelleen vältytty onnettomuuksilta ja päättyneen vuosineljänneksen aikana sattui vain yksi vakava vaaratilanne. Kyseisessä tapauksessa liikennelentokoneen portaat liikkuvat ja matkustaja oli vaarassa pudota maahan. Koko vuoden osalta vakavia vaaratilanteita on ollut kymmenen ja määrä on huomattavasti vuosien 2013-2018 vastaavan ajankohdan keskiarvon yläpuolella. Syy tähän ovat taivaan uudet tulokkaat eli dronet.
Miehittämätön ilmailu on lisännyt myös läheltä piti -tilanteiden määrää. Niitä sattui vuosineljänneksen aikana kaikkiaan kahdeksan. Kaupallisen ilmakuljetuksen osalta on kuluvan vuoden aikana tapahtunut 27 läheltä piti-tilannetta. Määrä on moninkertainen vuosien 2013-2018 keskiarvoon 6,3 tapausta verrattuna.
Kasvu selittyy lähes kokonaan dronetoiminnan lisääntymisellä, sillä dronet olivat toisena osapuolena 16 tapauksessa. Kolmannellakin neljänneksellä dronet olivat mukana puolessa tapauksista. Ilman niitä läheltä piti -tilanteiden määrä ei merkittävästi eroa pidemmän aikavälin keskiarvosta.
Kaupalliselle aikataulunmukaista matkustajareittiliikennettä harjoittaneelle suomalaiselle ilma-alukselle on tapahtunut onnettomuus viimeksi vuonna 2005. Tuolloin Copterlinen turmassa menehtyi 14 ihmistä.
Harrasteilmailussa jo kymmenen onnettomuutta - kaksi kuollutta
Vuoden 2019 aikana yleis- ja harrasteilmailussa on tapahtunut jo kymmenen. Niistä kuusi on sattunut kolmannella neljänneksellä. Kahdessa lento-onnettomuudessa menetettiin myös ihmishenkiä, joissa siis molemmissa menehtyi yksi henkilö.
Traficomin tilastojen mukaan koko vuoden onnettomuuksista suurin osa on tapahtunut lähestymisen tai laskun yhteydessä. Onnettomuudet jakautuivat kiitotieltä suistumisiin, hallinnan menetyksiin ilmassa sekä törmäyksiin esteisiin.
Kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtui Kajaanin Vuolijoella, kun experimental-koneen moottorihäiriön jälkeinen pakkolasku epäonnistui. Toisessa tapauksessa ultrakevyt syöksyi maahan lentoonlähdön jälkeen Tampere-Pirkkalan lentoasemalla. Edellisen kerran kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtui heinäkuussa 2017.
Onnettomuuksien määrä koko vuonna on hieman vuosien 2013-2018 keskiarvon yläpuolella. Vakavia vaaratilanteita on koko vuoden aikana raportoitu kuusi, mikä on alle puolet pidemmän aikavälin keskiarvosta.
Yleis- ja harrasteilmailussa raportoitiin kolmannella neljänneksellä vain kolmesta vakavasta vaaratilanteesta. Ne koskivat kaikki yleisilmailua. Määrä on selkeästi 2013-2018 vastaavan ajanjakson keskiarvon 7,7 alapuolella. Kahdessa tapauksessa kyseessä oli lasku kiitotiellä jossa tai jonka välittömässä läheisyydessä oli ajoneuvoja tai henkilöitä.
Raportit kolmesta dronen tuhoutumisesta
Dronetoiminnan osalta Traficomille raportoitiin kolmannella neljänneksellä kolmesta laitteen tuhoutumisesta. Yhteensä tällaisia tapauksia on ollut kuluvan vuoden aikana yhdeksän. Määrä on edellisvuosia vähemmän.
Miehittämättömille ilma-aluksille tapahtuneita vaurioita ei luokitella toistaiseksi onnettomuuksiksi vaan ne kuuluvat luokkaan hallinnan menetys. Asiaan odotetaan muutosta EU-tasolta. Lue myös:
|
|||