Englannin kanaalin ylitys lentolaudalla epäonnistui - välilasku veneeseen päätyi mereen

Flyboard_ZapataRanskalainen lentolaudan keksijä Franky Zapata yritti 25. heinäkuuta lentää laitteellaan Englannin kanaalin ylitse. Yritys päätyi kuitenkin mereen noin puolivälissä, jossa Zapatan oli määrä tankata. Lentoa yritettiin tasan 110 vuotta Louis Blériotin suorittamaa ensimmäisen kanaalin ylittävän moottoroidun lennon jälkeen.

Zapata nousi torstaiaamupäivänä ilmaan Ranskan Calaisista ja määränpää oli Englannin Doverissa. Tarkoituksena oli ylittää kanaali noin 20 minuutin mittaisella lennolla.

JET A1 -polttoainetta oli mukana 42 litraa. Puoliväliin suunniteltu tankkaus epäonnistui, kun Zapata ei onnistunut laskeutumaan veneeseen vaan putosi mereen. Syyksi on mainittu veneen keinuminen.

Zatapa esitteli viidellä pienellä lennokkikäyttöön suunnitellulla suihkuturbiinilla varustetun lentolautansa Ranskan sotilasparaatissa 14. heinäkuuta 2019.Tuolloin Zapata lensi aseen kanssa osoittaen laitteensa käyttöä sotilastarpeisiin.

Ranskalaisen keksimä lentolauta kykeneen julkistettujen tietojen mukaan enimmillään 10 minuutin mittaiseen lentoon 150 metrin korkeudella ja 140 km/h nopeudella. Tähtäimessä on jopa puolen tunnin lennot ja kyky nousta kolmen kilometrin korkeuteen sekä 200 km/h vauhtiin.

Flyboardissa on varmistettu kahdennettu ohjausjärjestelmä ja varatoimena käytössä on myös langaton ohjausjärjestelmä. Laite on lennettävissä myös moottorihäiriötilanteessa. Veteenlaskuja ajatellen Flyboardissa on hätäirroitusmahdollisuus.

Lentolauta on suunniteltu VTOL-toimintaan eli pystysuoriin lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin. Keksijän mukaan laitteella voi lentää ilman lentäjän koulutusta.

Ranskalainen Louis Blériot ylitti Englannin kanaalin ensimmäisen moottoroidulla ilma-aluksella 25. heinäkuuta 1909 eli 110 vuotta aiemmin. Kanaalin ylityksiä on sen jälkeen tehty lukuisilla uudentyyppisillä ilma-aluksilla.

Viimeksi suurempi kisa oli ensilennosta kanaalin yli sähkömoottoroidulla lentokoneella. Ensimmäisen kerran kanaali ylitettiin kuumailmapallolla jo 1700-luvun lopulla.

Zapatan uskotaan yrittävän kanaalin ylitystä uudelleen toisena ajankohtana.

Lue myös: