Finnair ulkoistaa Miamin lentonsa reilun kuukauden ajaksi portugalilaiselle Hiflylle. Finnairin mukaan syyt ovat operatiiviset. Lennot lennetään Hiflyn Airbus A340-300 -koneella ja miehistöllä kesälomakaudella 7. heinäkuuta alkaen ja aina 16. elokuuta 2016 saakka. Finnairin Miamin lentojen AY7 ja AY8 lentojen aikataulu pysyy samana, eikä tämä vaadi toimenpiteitä asiakkailta. Hiflyn lennoilla on englanninkielinen miehistö sekä kaksi Finnairin matkustamohenkilökunnan jäsentä tukemassa lennon asiakaspalvelua. Hiflylta vuokratussa koneessa on businessluokassa täysin makuuasentoon menevät istuimet. Koneessa ei kuitenkaan ole Economy Comfort – istuinpaikkoja. Mikäli asiakas on ostanut Economy Comfort – paikan pyrkii Finnair antamaan matkustajalle paikan, joka tarjoaa enemmän jalkatilaa. Mikäli tälläisiä paikkoja ei ole vapaina saa matkustaja hyvityksen ilman eri toimenpiteitä. Hiflyn laivastossa on neljä A340-300 -konetta joiden matkustajapaikkamäärä on versiosta riippuen 267-300. Osassa koneista matkustamo on jaettu kolmeen luokkaan. Lentojen ateriakonsepti on Finnairin. Koneissa on henkilökohtainen viihdejärjestelmä, jossa on englanninkielisiä elokuvia. Tarjonta on Finnairin mukaan kuitenkin rajoitettua. Finnair tiedottaa asiasta suoraan matkustajlleen tekstiviestein tai sähköpostitse asiakkaiden antamiin yhteystietoihin. Matkustajille tarjotaan vaihtoehdoksi myös lennon siirtoa. Matkustuspäivää voi siirtää eteen tai taaksepäin seitsemän vuorokauden verran paikkatilanteen niin salliessa. Lisäksi vaihtoehtoina on toinen oneworld-operaattori tai lipun hinnan takaisinmaksu. Finnairin antaman ilmoituksen mukaan kyseessä voisi olla jompi kumpi portugalilaisen Hiflyn maltalaisen tytäryhtiön Hifly Maltan kaksiluokkaisen matkustamon omaavista Maltalle rekisteröidystä A340-300 -koneista. Maltan 9H-SUN (MSN367) rekistessä operoivassa koneessa 24 business-luokan ja 271 economy-luokan istuinta. Kone on ollut aiemmin mm. Srilankan Airlinesin operoinnissa ennen sen varastointia ja siirtymistä Hiflylle kesän 2016 aikana. Ensilentonsa se teki vuonna 2000. Toinen kaksiluokkaisen matkustamon omaava koneyksilö on 9H-TQM (MSN117), jossa on tarjolla 12 business-luokan ja 288 economy-luokan istuinta. Vuonna 1995 valmistunut koneyksilö on ollut ennen Hiflylle siirtymistään mm. Etihad Airwaysin laivastossa. Kone on ollut Hiflyn laivastossa vuodesta 2009, jonka jälkeen se on ollut vuokrattuna usealle yhtiölle.
Portugallainen Hifly on lentänyt Finnairin kaukolentoja Yhdysvaltoihin jo aiemminkin. Joulukuussa 2015 Finnair siirsi New Yorkin reittinsä ensin Privilege Stylelle ja sen jälkeen Euro Atlantic Airwaysille ja lopulta lentoja lensi tammikuussa 2016 juuri Hifly. Tuolloin lentoja operoitiin kooltaan suuremmalla Airbus A340-500 -koneella (otsikkokuvassa). Finnairin New Yorkin reitti on siirretty useasti aiemminkin toisen yhtiön operointiin. New Yorkin reitillä ei ole samanlaisia rajoitteita liikennöinti- ja ylilentoluvissa kuin Finnairin Aasiaan suuntautuvilla reiteillä. Sama koskee myös Miamin reittiä.
Aiemmin Finnair on kertonut erityisesti Norran lentojen peruutusten syyksi lentäjäpulan. Omaa Euroopan liikenteen kapasiteettia yhtiö on paikannut mm. Nikin ja AirBerlinin ja Jettimen vuokrakoneilla sekä muokkaamalla liikenneohjelmaa. Heinäkuun osalta Norran liikenneohjelmaan on tehty muutoksia mm. Helsinki-Tampere-Jyväskylä kolmioreitillä sekä Kajaanin lentojen peruutuksissa. Jettime operoi heinä- ja elokuussa Finnairin Euroopan kohteisiin. AirBerlin sen sijaan operoi kahdella A321-koneellaa Finnairin Euroopan kohteisiin aina huhtikuuhun 2017 saakka. Heinäkuun ensimmäiseltä viikolta Finnair on perunut myös kaukolentoja Delhin osalta, kun kolme edestakaista lentoa jää lentämättä. Kaukoliikenteen osalta yhtiön mainitsemia operatiivisia syitä ei ole erikseen tarkennettu kuten ei nyt Hiflylle siirtyvien lentojenkaan osalta. Finnairilla on kuitenkin parhaillaan käynnissä kaukoliikennelaivaston uudistus ja se vastaanottaa useita A350 XWB -koneita. Niiden toimitukset ovat olleet myöhässä valmistajasta Airbusista johtuen. Finnair on myös kuluvan vuoden aikana aloittanut mittavat lentäjärekrytoinnit. Yhtiö pyrkii kiihdyttämään kasvuaan ja kaksinkertaistamaan Aasian liikenteen etuajassa. Lue myös:
|
|||