Kone on varsin ajankohtainen vierailija, sillä sen uusin versio Saab JAS 39E/F Gripen NG (New Generation) on vauhdilla nousemassa yhdeksi vaihtoehdoksi, kun ilmavoimat eri puolilla maailmaa uusivat kalustoaan. Syynä on etenkin Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjien kallistuminen ja hankkeen viivästykset. Gripen on mainittu usein myös Suomen Ilmavoimien seuraavasta koneesta keskusteltaessa. Parhaillaan Sveitsi on hankkimassa konetyyppiä korvaamaan vanhoja F-5-hävittäjiään. Myös Ruotsi modifioi vanhoja koneitaan uuteen versioon ja samaten ostaa kokonaan uusia NG-hävittäjiä.
Tyyppi lensi ensilentonsa joulukuussa 1988 ja Ruotsin ilmavoimien palveluskäyttöön se tuli 1996. Kone oli yhtenä vaihtoehtona, kun Ilmavoimat valitsi F/A-18 Hornetin. Keskeneräisenä se jäi kuitenkin valitsematta. Gripenin huippunopeus on kaksi kertaa äänennopeus (2 Mach) ja se voi toimia yli 1.200 kilometrin toimintasäteellä jopa 15 kilometrin korkeudessa. Gripen on käytössä Ruotsin ilmavoimien lisäksi myös Etelä-Afrikassa, Tsekeissä, Unkarissa ja Thaimaassa. Ruotsin ilmavoimilla on noin kaksisataa JAS 39 Gripen -hävittäjää, joista osa on koipussissa säästösyistä.
Lue myös:
|
|||