Ilmavoimat siirtyy rakenteellisesti kolmen hävittäjälennoston mallista kahteen. Samaten kolmen Ilmavoimien koulun toiminta keskitetään yhteen puolustushaarakouluun. Suomen ilmapuolustuksen johtaminen keskitetään Ilmavoimien esikuntaan Tikkakoskelle muodostettavaan valtakunnalliseen Ilmaoperaatiokeskukseen.
Sen Hornet-hävittäjät lennetään kesäkuun aikana Karjalan lennostoon Rissalaan sekä Lapin lennostoon Rovaniemelle. Myös huolto- ja logistiikkajärjestelmä uudistuu, kun kaikkien puolustushaarojen materiaalilaitokset lakkautetaan ja toiminnot yhdistetään osaksi 2015 alussa perustettavaa Puolustusvoimien Logistiikkalaitosta. Satakunnan lennostolla pitkä historia Satakunnan lennoston historia alkoi kesäkuussa 1918, jolloin ensimmäinen perinnejoukko 1. Kenttälentoasema perustettiin Sortavalaan. Jatkosodassa yksikkö tunnettiin nimellä Lentorykmentti 1.
Ensimmäiset BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneet otettiin vastaan Porissa 1980. Tulojuhla järjestettiin 19. joulukuuta. Samalla päivämäärällä jo vuonna 1958 ranskalaiset Fouga Magister -harjoituskoneet olivat saapuneet Poriin. Ne ja aiemmat suomalaisen sotilasilmailun suihkuaikakauteen vieneet De Havilland Vampiret tulivat vuosikymmenien aikana tutuiksi satakuntalaisille usein varsin matalallakin tehtyjen lentojen ansiosta. Porista lennettiin aina vuoteen 1985, jolloin kaikki tukikohdassa vielä toimivat lennoston yksiköt muuttivat Pirkkalan uusiin tiloihin. Lennoston esikunta ja Viestikeskus 3 olivat aloittaneet toimintansa Tampereen Aitovuoressa jo vuonna 1965. Satakunnan lennoston Hävittäjälentolaivue 21:n vastuulla on ollut pääkaupungin ilmapuolustus sekä huomattava osa maamme talouselämästä ja väestöstä. Oman hävittäjäkaluston puute poistui, kun laivue sai ensimmäiset Ruotsista hankitut käytetyt Draken-hävittäjät kesällä 1985 juuri Pirkkalaan muuton yhteydessä. 11 koneen ylilento tervehti entistä tukikohtakaupunkia
Siltä palannutta konetta tervehdittiin perinteiseen tapaan lentokentän pelastusajoneuvojen vesisuihkujen muodostamalla kaariportilla. Aiemmin päivällä Hävittäjälentolaivue 21 järjesti viimeistä kertaa lentokoulutusohjelman mukaisen ilmataisteluharjoituksen. Siinä lensi 11 McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Paluulennolla Hornetit lensivät 3 + 4 + 3 +1 -muodostelmassa lennoston entisen tukikohdan yli Porissa noin kello 11.00 (kuva alla) sekä Tampereen ja Pirkkalan tukikohdan päältä noin 11.15. Sen jälkeen ne tulivat laskuun. Koneet ylittivät kaupungit noin 550 kilometrin tuntinopeudella.
Tuleva Puolustusvoimien komentaja on virassa ensimmäinen, jolla on lentäjätausta. MiG-21BIS- ja Hornet-pilotti Lindberg on aiemmin toiminut mm. Ilmavoimien komentajana. Innokkaana Twitterin käyttäjänä @CharlesLindberg luonnollisesti ikuisti Hävittäjälentolaivue 21:n viimeistä ilmataisteluharjoitusta ja ylilentoja kamerallaan. Mukana postauksissa oli myös ylimpänä jutussa oleva hieno "selfie" -omakuva. Lentoposti.fi käyttää sitä ja muita oheisia kuvia Charlesin luvalla (klikkaa ne suuremmaksi). Hornetit päivystävät myös vastaisuudessa Pirkkalassa
Kokonaan McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjät eivät Pirkkalasta kuitenkaan katoa. Koelentokeskus operoi omia koneyksilöitään ja tarvittaessa tukikohtaan voi tukeutua myös päivystystävä Hornet. Arviolta 10–20 prosenttia Ilmavoimien Hornet-hävittäjien lennoista toteutetaan jatkossakin Pirkkalan tukikohdasta. Se on Ilmavoimien lähimpänä Suomenlahtea sijaitseva oma kenttä. +TT+ Video 11 koneen Hornet-muodostelman ylilennosta Porissa: YLE Satakunta Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja:
|
|||