Ilmavoimat vahvisti 24. toukokuuta Hawk-suihkuharjoituskoneelle aiemmin toukokuussa tapahtuneen onnettomuuden syyksi moottorivaurion. HW-320 -koneen Rolls-Royce Turbomeca Adour -moottori oli sammunut jo ilmassa eikä se pyörinyt enää koneen iskeytyessä maahan. Kaksipaikkaisen suihkuharjoituskoneen miehistö pelastautui heittoistuimilla. Lentäjät havaitsivat koneessa ylimääräistä tärinää 1,5-2 kilometrin korkeudessa. Noin minuuttia myöhemmin Hawk oli 500 metrin korkeudessa, jolloin ohjaajat jättivät koneen.
Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen määräsi Hawkit lentokieltoon onnettomuuspäivänä. Lentoturman tutkinta on edelleen käynnissä eikä edellytyksiä Hawk-kaluston lentokiellon purkamiselle ole vielä olemassa. Onnettomuuden syyn selvitys jatkuu siis edelleen. Ilmavoimat ei tässä vaiheessa kommentoi tarkemmin mihin moottorin osa-alueeseen tutkinta kohdistuu eikä sitä onko moottorivalmistaja Rolls-Royce mukana tutkinnassa. Hawk-turman mahdollisia vaikutuksia lähiaikojen toimintaan ilmasotakoulussa ei myöskään kommentoitu tässä vaiheessa tutkintaa. Vastaankaltaiset, mutta erilaisella moottorilla varustetut Hawk T2 -suihkuharjoituskoneet ovat olleet moottorin turbiinin siivissä havaittujen ongelmien takia alkuvuodesta 2023 lentokiellossa Kanadassa ja isossa-Britanniassa. Kyseisissä koneissa on Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk.951 -moottorit. Puolustusvoimien logistiikkalaitos on tilannut Suomen Hawkien Mk851 ja Mk861 -moottoreihin kevään aikana turbiinisiipiä moottorivalmistaja Rolls-Roycelta osana koneiden elinkaaren ylläpitoa. MH Päivitys kello 17.16: Lisätty tieto, ettei ilmavoimat kommentoi tutkinnan suuntaa tai vaikutuksia sekä tieto muiden Hawkien lentokielloista. Lue myös:
|
|||




