Helsinki-Vantaalle laskeutuivat ensimmäisenä 26. kesäkuuta 1952 Aeron (nyk. Finnair) Douglas DC-3 -koneet OH-LCC Tiira ja OH-LCD Lokki. Näistä jälkimmäinen oli vahvasti esillä lentoaseman 60-vuotisjuhlissa kymmenen vuotta sitten. Nykyisin Lokki on maamerkkinä Suomen Ilmailumuseon edustalla.
Helsinki-Vantaan on Suomen toinen olympialaisia varten avattu lentoasema. Ensimmäinen eli Helsingin historiallinen lentoasema Malmi avattiin nimittäin vuoden 1940 olympialaisia varten. Tuolloin Suomessa järjestettävät olympialaiset kuitenkin perui toinen maailmansota.
Tämän seurauksena 1940-luvun lopulla käynnistettiin selvitys uuden, suuremman lentoaseman rakentamisesta. Sen oli määrä valmistua Helsingin isännöimiin olympialaisiin mennessä kesällä 1952. Paikka uudelle lentoasemalle löytyi perusteellisten tutkimusten jälkeen silloisen Helsingin maalaiskunnan alueelta, Seutulaan johtavan tien varrelta.
Säännöllinen lentoliikenne siirtyi historialliselta vuonna 1936 valmistuneelta Malmin lentoasemalta uudelle Helsingin lentoasemalle 26. lokakuuta 1952, jolloin lentoliikenne nykyisellä Helsinki-Vantaalla käynnistyi virallisesti. Uudella lentoasemalla nähtiin 1950-luvulta lähtien uudenlaisia len Uuden lentoaseman ensimmäinen asemarakennus oli puuparakki, jota jatkettiin vuosien saatossa. Se sai laajennuksien myötä lisänimen makaava pilvenpiirtäjä.
Vuonna 1969 valmistui uusi terminaali, joka oli mitoitettu miljoonalle matkustajalle. Terminaalia laajennettiin vuonna 1983. Vuodesta 1993 lähtien kotimaan terminaalina toiminutta entistä terminaali T1 laajennettiin vuonna 2019. Kesäkuussa 2022 erilliset terminaalit T1 ja T2 jäivät historiaan ja nykyisin kaikki matkustajat kulkevat yhden lähtö- ja saapumisaulan kautta lähtiessaan matkalle sekä saapuessaan matkalta.
Myös Helsinki-Vantaan lentoaseman ensimmäisen parakkiterminaalin elinkaari jatkuu edelleen, sillä se toimii osana Nummelan lentopaikan Air Hotellia eli entistä Air Motelia.
Lentoasemalla on käytössä kolme erillistä kiitotietä, joiden lähestymismenetelmät mahdollistavat lentoliikenteen erittäin huonoissa näkyvyysolosuhteissa. Tilastojen mukaan lentoasemalla ei nykyisten järjestestelmien toimiessa pitäisi olla enää niin huonoa näkyvyystilannetta, ettei kentälle sen takia päästä laskuun. Ensimmäinen rata avattiin Helsinki-Vantaalle vuonna 2015, kun kehärata toi junayhteyden lentoasemalle.
Helsinki-Vantaan 70-vuotisjuhlavuoden aikana Finavia nostaa esiin lentokentän historiaa ja kehitystä verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa.
Tuolloisen juhlaviikon aikana järjestettin myös kahdeksan Behind the Scenes -yleisökierrosta, joiden aikana vierailtiin mm. Helsinki-Vantaan asematasolla.
Yksi merkittävimpiä 60-vuotisjuhlavuoden avauksia oli kuitenkin suositun katseluterassin avaaminen nykyisen Avia Fleet -rakennuksen katolle. Suomen Ilmailumuseo, julkaisi vuonna 2020 Finna-verkkopalvelussa 700 historiallista valokuvaa, jotka avaavat lentoaseman alkuaikoja: kehitysvaiheita ja liikennettä olympiakesästä 1952 aina 1970-luvulle saakka.
Päivitys kello 15.48: Lisätty viisi kuvaa juhlallisuuksista terminaalissa. Lue myös:
|
|||