Hornetit takaisin riviin keskiviikkoillaksi

Heittoistuinnet_Patruunanvaihto_ilmavoimatHornet-hävittäjien Martin-Baker Mk.14 -heittoistuinten ruutipatruunat vaihdetaan tiistain ja keskiviikon aikana. Pääosa kalustosta saadaan palvelukseen keskiviikkoiltaan 8. toukokuuta mennessä. Ilmavoimien komentaja asetti yksipaikkaiset F/A-18C-mallin Hornet-hävittäjät harjoitus- ja koulutuslentojen osalta lentokieltoon 22. huhtikuuta.

Syynä oli heittoistuimien ruutipatruunojen (Cartridge Actuated Initiator) mahdollinen vika. Tieto tästä saatiin valmistajan  oman laaduntarkkailuprosessin kautta. Heittoistuinhypyn käynnistämiseen tarvittavat tietyn valmistuserän ruutipatruunat eivät olisi kaikissa olosuhteissa täydellä varmuudella toimineet. Vika olisi vaarantanut turvallisen heittoistuinhypyn.

Heittoistuinnet_Patruuna_ilmavoimatUusi ruutipatruunaerä saapui Suomeen Yhdysvalloista maanantai-iltana 6. toukokuuta. Patruunat jaettiin välittömästi Ilmavoimien joukko-osastoihin ja edelleen asennettavaksi koneisiin. Uudet patruunat on asennettu pääosaan kalustosta 8. toukokuuta iltaan mennessä.

Vaihtotyötä helpottaa se, että nyt vialliseksi epäilty patruuna sijaitsee istuimen yläosassa ja on vaihdettavissa ilman että penkki nostetaan ohjaamosta. Kaikkiaan heittoistuimessa on parikymmentä erilaista patruunaa, viivepanosta tai rakettimoottoria

Vika vaikutti Ilmavoimien lentokoulutukseen ja harjoituksiin, joissa ei lentoturvallisuuden vuoksi voitu hyväksyä kasvanutta riskitasoa. Operatiivinen lentotoiminta on kuitenkin jatkunut koko häiriötilanteen ajan normaalisti.

Ilmavoimilla on käytössä 55 yksipaikkaista McDonnell Douglas F/A-18C Hornet -hävittäjää sekä seitsemän kaksipaikkaista F/A-18D -mallin konetta. Vialliseksi epäilty patruunaerä ei vaikuttanut kaksipaikkaisilla lentämiseen.

Lentokiellon purkaminen tarkoittaa sitä, että Hornetit voinevat osallistua myös Lentosotakoulun järjestämään FINAL 2013 -lentotoimintaharjoitukseen. Se järjestetään Kauhavan tukikohdasta 6.–8. ja 13. –17. toukokuuta. Harjoituksessa lennetään Hawk-, Hornet- ja Learjet- koneilla.

Lentotoiminta suuntautuu Kauhavan itäpuolisille harjoitusalueille rajoittuen karkeasti Kauhava - Tampere - Jyväskylä - Raahe - väliselle alueelle. Ohjelma on suunniteltu niin, että toiminta ajoittuu kello 9.00–17.00 välille.

Lentoja suoritetaan matalilla lentokorkeuksilla. Tässä harjoituksessa ei käytetä soihtuja.

 

Lue myös: