Iran Air ja Airbus vahvistivat sadan matkustajakoneen tilauksen

IranAir_A300_Harri_Koskinen_FlyFinlandFiIran Air ja Airbus ovat allekirjoittaneet historiallisen 100 lentokonetta käsittävän sopimuksen. Se perustuu tammikuussa 2016 allekirjoitettun aietilaukseen. Ensimmäiset toimitukset on määrä tapahtua alkuvuodesta 2017.

Vahvistettu tilaus sisältää 46 A320NEO-, 38 A330- ja 16 A350 XWB -konetta. Ensimmäiset koneet on nähty Iran Airin värityksessä mm. Airbusin Hampurin tehtailla. Tilauksen toteutuminen vaatii vielä viranomaisten hyväksynnät.

Aiesopimuksen tilausmäärä oli 118 konetta. Määrät eri tyyppien välillä ovat muuttuneet hieman nyt vahvistetussa tilauksessa. Suurin muutos on kahdentoista A380-konetilauksen putoaminen listalta.

"Iran Air pitää tätä sopimusta tärkeänä askelena kohti yhtiön entistä vahvempaa roolia siviili-ilmailussa kansainvälisesti. Toivomme tämän osoittavan maailmalle, että Iranin ja vastapuolien kaupalliset tavoitteet saavutetaan kansainvälisellä yhteistyöllä”, sanoo Iran Airin pääjohtaja Farhad Parvaresh.

 ”Sopimukseen sisältyy myös lentäjien koulutusta, lentokenttätoimintoja ja ilmaliikenteen hallintaa, joten se on tärkeä ensiaskel eteenpäin Iranin koko kaupallisen lentotoiminnan modernisoinnissa”, toteaa Airbusin pääjohtaja Fabrice Bregier.

 

Sopimus kuuluu Yhdysvaltain Office of Foreign Assets Control -viranomaisen (OFAC) vientilisenssien piiriin. Lisenssit myönnettiin syyskuussa ja marraskuussa. Näitä lisenssejä tarvitaan tuotteille, jotka sisältävät vähintään 10 % yhdysvaltalaista teknologiaa. Airbus varmisti EU:n, Yhdysvaltain ja muiden viranomaisten kanssa, että sopimus on yhteisen kokonaisvaltaisen toimintasuunnitelman (Joint Comprehensive Plan Of Action, JCPOA) mukainen. Airbus noudattaa OFAC-lisenssien ehtoja jatkossakin.

Airbusin lisäksi suuria konekauppoja talouspakotteista vapautuneen Iranin kanssa ovat solmineet myös mm. Boeing ja ATR. Amerikkalaisvalmistaja Boeing vahvisti joulukuussa Iran Airin kanssa 80 koneen tilauksen.

Vuonna 1944 perustettu Iranian Airways muutti nimensä Iran Airiksi vuonna 1962, kun se yhdistyi yksityisen Pars Airwaysin kanssa. Iran Air on ollut kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n jäsen vuodesta 1964 ja se on myös IOSA rekisteröity yhtiö. Iran Air operoi 28 kohteeseen ulkomailla ja 26 kohteeseen kotimaassaan.

Iran Air on edelleen Euroopan lentoyhtiöiden ns. mustalla listalla toimintarajoitettujen lentoyhtiöiden kohdalla. EU katsoi lentoturvallisuuden maassa parantuneen kesäkuussa 2016, joka mahdollisti liikenteen Euroopan taivaalle tietyin rajoituksin.

 Lue myös: