Jyväskylän lentoaseman kiitotiekorjaus tehty - Hawkit palasivat takaisin kotitukikohtaan 20. helmikuuta

HW-360_010722aIlmasotakoulun Hawk-suihkuharjoituskoneiden reilun kuukauden mittainen evakkomatka Tampere-Pirkkalaan on päättynyt. Pakkasten helpottaessa Finavia sai korjattua kiitotien routavauriot. Ilmavoimat ei jättänyt asioita sattuman varaan vaan lennätti riskiarvion jälkeen koneet Pirkkalaan. Hawkit palasivat 20. helmikuuta takaisin Ilmasotakoulun kotikentälle Jyväskylän lentoasemalle, jossa käynnistyy pian valtakunnallinen Hanki 24 -ilmaoperaatioharjoitus.

Tikkakosken kiitotieltä 12/30 löytyi 16. tammikuuta 2024 normaalia enemmän irtokiviä ja halkeamia. Havainto johti iltapäivästä suihkukoneliikenneoperaatioiden tilapäiseen kieltämiseen lentokentällä (Lue uutisemme aiheesta: Jyväskylän lentoaseman kiitotieltä löytyi halkeamia ja irtokiviä - suihkukoneliikenne kiellettiin tilapäisesti).

Finavia arvioi tuolloin korjaustöiden onnistuvan jo helmikuun toisen viikon aikana, jolloin käyttökatkos olisi ollut lyhyehkö. Toisin kävi, kun pakkaset jatkuivat liian kireänä.

Ilmavoimat teki omat riskiarvionsa ja päätti 18. tammikuuta siirtää Hawk-suihkuharjoituskoneet tilapäisesti Pirkkalan tukikohtaan. Syynä tähän oli koulutuksen jatkaminen ilman suurempia lisäviiveitä, sillä vuoden 2023 Hawk-turma aiheutti merkittävästi koulutusvelkaa.

Routavaurioiden korjaustoimet Jyväskylän lentoaseman kiitotiellä 12/30 on nyt saatu suoritettua, kun pakkaset väistyivät. Tämä mahdollisti Hawkien paluun kotitukikohtaan Tikkakoskelle tiistaina 20. helmikuuta.

Kotiinpaluu osui ajallisesti sopivasti, sillä 23. helmikuuta alkaen Jyväskylän lentoasema ja Nelostien varalaskupaikka ovat Hanki 24 -ilmaoperaatioharjoituksen toinen päätukikohta. Kaikkiaan harjoituksessa on mukana kahdeksan tukikohtaa ja kaksi varalaskupaikkaa.

Jyväskylän lentoaseman kiitotien lopulliset korjaustoimet toteutetaan kiitotiellä normaalin vuosihuollon yhteydessä talvikauden jälkeen. Tämä tarkoittaa yleensä toukokuuta, jolloin sää on lämmennyt riittävästi ja saumaus saadaan toteutettua paremmin.

Kiitotiellä 12/30 vuonna 2020 toteutettu uudelleen päällystäminen onnistui normaalisti. Ongelman juurisyy on kiitotien maapohjan ominaisuuksissa eli syvemmällä kiitotien alla. Maapohjan rakenteiden uusiminen olisi aivan eri kokoluokan remontti, kuin kiitotien uudelleen päällystäminen. Vastaavia routimisia havaittiin lentoaseman kiitotiellä myös vuonna 2021. Vuoden 2022 ja 2023 osalta sää ei aiheuttanut vastaavia haasteita, jotka olisivat haitanneet kiitotien käyttöä.

Lue myös: