KKV ohjeistaa matkustajia oikeuksistaan Boeing 737 MAX -koneiden lentokiellon aikana

Boeing_MAX_wingletKilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) antoi ohjeistuksensa matkustajille Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn asetettua Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -koneet toistaiseksi lentokieltoon. Vaihtoehtoina on mm. lipun hinnan palautuksen ohella uudelleenreititys tai matkan siirto. Kyseessä on KKV:n mukaan poikkeava tilanne.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA asetti Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon tiistaina 12. maaliskuuta kello 19.00 UTC-aikaa. Suomessa kyseisellä konetyypillä lentää Norwegian, TUIn lentoyhtiöt, Turkish Airlines, Smart Wings, flyDubai ja Icelandair.

Norwegian kertoo työskennelleensä vuorokauden ympäri löytääkseen vaihtoehtoja matkustajille, joita lentojen muutokset koskevat. Se kertoo myös tekevänsä kaikkensa, jotta voisi auttaa parhaalla mahdollisella tavalla matkustajia, joita tilanne koskee, ja jotta vaikutukset jäävät mahdollisimman vähäisiksi.

 Norwegian yhdistää lentojaan ja kohdistaa laivastoaan uudelleen ja matkustajille varataan lentoja muille lähdöille. Norwegianilla on laivastossaan 18 lentokiellossa olevaa MAX-konetta. Keskiviikolta yhtiö joutui perumaan Suomen osalta viisi lentoa.

KKV:n kertoo, että jos lento joudutaan peruuttamaan, voi matkustaja valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen. Tuolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä matkustajalle  sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.

Matkustajalla ei ole lentokiellon aikaan kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde.

Jos peruuntunut lento on osa matkapakettia ja matkajärjestelyt muuttuvat sovitusta, voi saada virheestä hinnanalennusta. Jos matka peruuntuu kokonaan, saa siitä rahat takaisin.

Matkustaja voi myös itse peruuttaa matkan, jos matkajärjestelyt muuttuisivat olennaisesti sovitusta. Tällainen tilanne on esimerkiksi silloin, jos kuljetusvälineen muutos lisäisi matkustusaikaa huomattavasti tai lähtö- tai saapumisaikojen muutokset aiheuttaisivat kuljetuksen tai majoituksen uudelleenjärjestelyjen kaltaisia huomattavia hankaluuksia tai ylimääräisiä kustannuksia.

KKV kehottaa seuraamaan oman lentoyhtiön ja matkatoimiston tiedotusta ja huolehtimaan, että niillä on ajantasaiset yhteystiedot.

Suomessa lentomatkustajan oikeuksien toteutumista valvoo Kuluttaja-asiamies ja Liikenne ja viestintävirasto Traficom. Kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on valvoa kuluttajien oikeuksia. Traficom valvoo matkustajan oikeuksia niiltä osin, kuin ne eivät kuulu kuluttaja-asiamiehen toimivaltaan eli mm.  liikematkustajien oikeuksia. Lisäksi Trafi valvoo vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksia.

Lue myös: