Äänestystulos on selkeä viesti komissiolle laatia parannettu, turvallinen ja tieteeseen perustuva laki, joka takaa matkustajien turvallisuuden. ”Äänestystulos osoittaa selvästi että lentoturvallisuuden tulee olla Euroopassa ykkösprioriteetti ”, toteaa Hannu Korhonen, Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja ja itsekin lentäjä.
Komissio on korostanut vain niitä parannuksia, joita sen ehdotus olisi tuonut”, toteaa Philip von Schöppenthau, eurooppalaisia liikennelentäjiä edustavan ECA:n pääsihteeri. ”Sen sijaan he jättävät kertomatta, että vertailukriteerit ovat hyvin alhaisia ja että ehdotuksen vertailukohteena olivat Euroopan surkeimmat ehdot. Siksi tekstin sisältämät merkittävät turvallisuuspuutteet täytyy poistaa turvallisten lentojen varmistamiseksi. Uusilla moottoreilla ja ohjaamoikkunalla varustettu lentokone on kiva. Mutta jos siivessä on halkeama, koko kone on silloin vaarallinen. Tämä kuvaa komission ehdotusta. Siksi se tulee vetää pois ja muuttaa.” Liikennekomitean (TRAN) hylättyä FTL-ehdotuksen se menee parlamentin täysistunnon äänestykseen 09. lokakuuta ECA:n mielestä kriittisempiä kohteita ovat edelleen yötyön rajoittaminen maksimissaan kymmeneen tuntiin ja rajaamalla päivystyksen ja lentotyön yhdistelmän 18 tuntiin. Lisäksi jäsenvaltioiden on saatava säilyttää omat, tiukemmat ja suojaavammat työ- ja lepoaikamääräyksensä - eikä vain erityistapauksissa vaan aina - ettei tavoitteeksi muodostu alentaa omia vaatimuksia päästäkseen EU:n tasolle. Lue myös:
|
|||